100% romanesc! Aceasta este mandria autoturismelor romanesti!

In: Auto, Stirile zilei

100% romanesc, asta se poate spune despre primul automobil romanesc produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Resita, la aceasta lucrand si tehnicieni de la IAR Brasov, prima fabrica de avioane din Romania.

„Proiectul autoturismului apartine unui grup de ingineri si tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. si Malaxa din Bucuresti si IAR din Brasov, condusi de ing. Petre Carp. Masina avea un motor cu trei cilindri in stea, cu racire fortata cu aer, capabil sa dezvolte 30 de cai putere (dupa masuratorile vremii). Solutia constructiva era «totul in spate», motorul formand un tot cu diferentialul si cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferentialul si cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura racirea motorului, intre plafon si acoperis era lasat un spatiu pentru canalizarea aerului necesar.

Aerul era captat din fata, de deasupra parbrizului si era canalizat prin acoperisul cu pereti dubli, cu ajutorul unui ventilator, care il absorbea, dirijand o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maxima era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel inalt de confort si putea transporta pana la sase persoane. Caroseria avea o forma aerodinamica, foarte eleganta, cu portbagajul in partea din fata, sub capota, unde se afla si roata de rezerva. Prinderea caroseriei pe sasiu se facea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzina era de 10 l/100 km”.

Conform informatiilor, s-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947. Productia a fost oprita cand sovieticii au decis sa mute linia de asamblare in URSS, dupa ce Leonid Brejnev, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa si a ramas impresionat de performantele acestuia. Acesta a cerut mutarea uzinei Malaxa din Resita, la Podgorye, in Urali.

MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) este prima fabrica de automobile de pe actualul teritoriu al Romaniei, infiintata in 1909 la Arad, ca sucursala a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme, printre care si un autoturism autohton denumit Marta.

Foto: MALAXA, autoturismul romanesc construit in 1945 la Resita in fabricile industriasului roman Nicolae Malaxa, al carui nume il poarta.

Sursa: bzb.ro

MAI TREBUIE SA CITESTI SI...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Name Email Website Comment


REVINO IN TOP

Share Page

Close