Filmul romanesc „Scurtcircuit” a castigat premiul pentru realizari artistice remarcabile la Festivalul International de Film de la Shanghai!

In: Cultura

„Scurtcircuit” / „Fault Condition”, in regia lui Catalin Saizescu, primul film romanesc selectat in competitia oficiala a Shanghai International Film Festival, a castigat, duminica, premiul pentru realizari artistice remarcabile la cea de-a XX-a editie a celebrului eveniment.

Organizatorii au acordat premiul filmului „Scurtcircuit” pentru curajul „de a atinge drame contemporane delicate si abilitatea de a combina perspective diferite asupra aceluiasi adevar”.

„Echipa ce a sustinut premiera mondiala de la Shanghai IFF tine sa multumeasca tuturor celor care au facut posibila realizarea filmului. Din delegatie au facut parte Maruca Baiasu, Manuel Nicolae, Georgiana Saizescu, Catalin Saizescu, Carmen Tripadus, Silviu Tripadus”, se mentioneaza in comunicat.

Inspirat din tragicul eveniment din august 2010, cand la Bucuresti au murit mai multi nou-nascuti prematuri in incendiul care a cuprins salonul de terapie intensiva neonatologie a maternitatii Giulesti, filmul spune povestea de dragoste a doi adolescenti, Melania si Emi, prinsi in valtoarea catastrofei.

Filmul este produs de NERV FILM si Cinemagix ID cu sprijinul CNC si urmeaza sa aiba premiera in Romania in aceasta toamna.

A cincea editie a festivalului Saptamana Haferland isi deschide portile! Peste 5000 turisti sunt asteptati sa guste traditiile sasesti!

In: Cultura

Cea de-a cincea editie a Saptamanii Haferland, cel mai mare eveniment cultural dedicat promovarii zonei sasesti din Transilvania, cuprinse intre Rupea si Sighisoara, va avea loc in perioada 9 – 14 august 2017 si asteapta peste 5000 de turisti.

Tematica editiei de anul acesta a festivalului, gastronomia locala, a fost prezentata in cadrul unei conferinte de presa sustinute la casa saseasca de la Muzeul Satului.

Avand ca slogan “Traditii sasesti in bucate de poveste!”, editia din 2017 a Saptamanii Haferland isi propune sa deschida apetitul turistilor pentru mancarea traditionala saseasca. Astfel, cei prezenti se vor putea bucura de zeci de feluri de mancare, pregatite atat de localnici din zona, cat si de chefi experimentati. Printre preparatele care vor putea fi degustate in cele 6 zile de festival se numara ciorba de borboane, supa de gaina cu taitei de casa, rulada de fasirt, lichiul sau prajitura cu rubarba.

Cea de-a cincea editie a Saptamanii Haferland va include localitatile Archita, Roades, Homorod, Viscri, Bunesti, Saschiz, Mesendorf, Rupea, Crit si Cloasterf. in cadrul festivalului, turistii romani si straini vor putea sa asiste la brunch-uri cu preparate sasesti, concerte in bisericile fortificate si nu numai, piese de teatru, proiectii de film in aer liber, demonstratii de traditii populare, precum si la traditionalul bal sasesc. in plus, cei mici vor putea participa la activitati pregatite special pentru ei, inspirate din istoria satelor sasesti.

Primele patru editii ale festivalului Saptamana Haferland au strans mii de participanti si s-au bucurat de prezenta a zeci de personalitati ale vietii culturale si sociale din Romania si din Germania.

Tot in cadrul conferintei de la Muzeul Satului a fost prezentata si expozitia „Din universul satului sasesc transilvanean – Wandsprüche: Gebet und Arbeit”, care face parte din patrimoniul Muzeului de Etnografie Brasov si care va putea fi vizitata la Muzeul National al Satului „Dimitrie Gusti” pana pe 30 septembrie 2017.

Aceasta prezinta tesaturile de perete, specifice comunitatilor sasesti, denumite si Wandsprüche, care sunt brodate cu texte emblematice, cu sens moralizator. tesaturile se aflau prinse pe peretii casei frumoase – gute Stube, in dulap, deasupra patului, pe rafturile glajerului – Gläserkasten, pe stergare dar si in camera pentru tesut sau brodat ori la bucatarie, fiind unele din cele mai reprezentative obiecte de decor ale acestei comunitati.
Organizatorii evenimentului, Fundatia Michael Schmidt, impreuna cu Fundatia Tabaluga, sustinute de Fundatia Adept, Fundatia Mihai Eminescu Trust si Asociatia Sasilor Transilvaneni in Germania, isi propun sa impulsioneze turismul in zona, nu doar pe perioada festivalului, ci pe tot parcursul anului, astfel ca initiativele de promovare nu se opresc aici, acestia organizand constant concerte, evenimente sportive si gastronomice, precum si alte activitati care ofera participantilor experiente autentice in satele sasesti din Haferland.

Regiunea saseasca din Transilvania a fost denumita „tara Ovazului” sau Haferland, intrucat localnicii obisnuiau sa cultive cu precadere ovazul, din cauza climatului mai aspru.

Editia din acest an a evenimentului beneficiaza de sprijinul partenerilor festivalului: Kaufland, Rompetrol, Automobile Bavaria, MHS Truck & BUS – in calitate de parteneri principali, Neumarkt, Transferoviar Grup, Star Transmission, Boromir, Pepsi, Aqua Carpatica, Domeniile Samburesti, Banca Transilvania, Schaeffler Romania,.

Fundatia Michael Schmidt are ca scop principal conservarea patrimoniului cultural sasesc, precum si dezvoltarea de proiecte educationale pentru promovarea limbii germane in Romania.

Ipoteza care rastoarna tot ce stiai despre istoria noastra! Romanii locuiau pe teritoriul actual al Ungariei inainte de venirea maghiarilor!

In: Cultura

La venirea triburilor maghiare in Panonnia, vechile cronici spun ca actualul teritoriu al Ungariei era locuit de slavi, bulgari si de o populatie numita „pastori ai romanilor”. O parte a istoricilor romani este convinsa ca este vorba de populatii romanesti. Cu alte cuvinte, inainte de cucerirea maghiara, Pannonia ar fi fost locuita de neamuri stra-romanesti.

In secolul al IX-lea d HR, in Europa evului intunecat sosea o noua populatie de calareti razboinici. Era vorba de razboinicii maghiari, in traducere „copiii pamantului”, neamuri fino-ugrice, venite gradual din stepele Asiei si asezandu-se catre mijlocul secolului al IX-lea impinsi mai ales de pecenegi intre raurile Nistru si Prut. Maghiarii erau condusi la acea vreme de capetenia Arpad, erau nomazi si traiau din cresterea vitelor. Erau renumiti arcasi calare, atacand din goana calului, evitand infruntarile de lunga durata si corp la corp. „Ei lupta mai ales cu sageti pe care stiu sa le arunce cu dibacie din arcurile lor de lemn.

Nu se pricep a lupta intr-o ordine de bataie sau a asedia cetati; adeseori se prefac a fugi pentru a insela pe dusman. Nu tin mult timp la lupta, astfel, daca staruinta lor in bataie ar egala furia primelor ciocniri, ar fi de neinvins. Se hranesc aproape in chipul fiarelor salbatice, cu carne cruda si cu sange”, spunea despre maghiari abatele Regino in secolul al X-lea. Aceste triburi au fost folosite de bizantini contra bulgarilor tarului Simion, in 895, cand prada cumplit Bulgaria si ii bat pe oamenii tarului in trei batalii. tarul Simion se razbuna si trimite pecenegii contra maghiarilor. Acestia din urma sunt alungati si pleaca intr-o fosta provincie a imperiului roman, numita Pannonia. Ajung aici in 896 si descopera o populatie mixta de slavi, bulgari si in special pe misteriosii „pastori ai romanilor”, transmite adevarul.

Pannonia, adica uriasa campie pe care se intinde Ungaria de astazi, in secolul al IX-lea era sub influenta regatului franc. Era organizata in cnezate si ducate slave, conduse de boemi, vasali ai francilor. Cel putin asta o arata si cronica lui Rudolf din Ems. Populatiile aflate insa pe teritoriul Pannoniei sunt descrise atat de cronicarii unguri, cat si de slavi. Astfel, la sosirea ungurilor in Pannonia, in 896 acestia gasesc aici slavi, partial bulgari si vlahi numiti „pastori ai romanilor” intinsi pe toata suprafata fostei provincii romane. Iata, de exemplu, ce spune despre populatiile din Pannonia la sosirea maghiarilor cronicarul Anonymus, un secretar al regelui Bella al II-lea dupa Constantin C. Giurascu in lucrarea sa „Gesta Hungarorum”. „Ca aceasta tara o locuiesc slavii, bulgarii si blachii, adica pastorii romanilor. Fiindca, dupa moartea lui Attila, pamantul Pannoniei romanii ii ziceau ca este pasune, fiindca turmele lor pasteau in tara Pannoniei. si cu drept cuvant se spunea ca pamantul Pannoniei ar fi pasunile romanilor, fiindca si acum romanii pasc pe mosiile Ungariei”, arata Annonymus.

Consideratia nu este singulara, fiind intalnita si la un alt cronicar ungur, Simon de Keza, dar si in cronica ruseasca a lui Nestor. „Se apucara (n.r.- ungurii) sa lupte cu valahii si cu slavii care locuiau acele tari”, se arata in respectiva cronica. tot la Anonymus, dar si in alte jurnale de calatorie medievale, se vorbeste despre „pastorii romanilor” sau de „romani” alungati de maghiari din Pannonia, Anonymus povestind o intamplare prin care o garnizoana „romana” era alungata din castrul ”Beszprem”, situat undeva in vestul Pannoniei. ”A patra zi insa au ajus la fortareta Bezprem. Atunci Usubu si Eusee, oranduindu-si armata impotriva soldatilor romani ce pazeau fortareata Bezprem, au inceput sa lupte cu indarjire”, se arata in cronica lui Anonymus. Misteriosii „romani” sau „pastori ai romanilor”, despre care se vorbea la aproape 500 de ani de la caderea Imperiului Roman de Apus, au declansat aprigi dispute in randul istoricilor.

Istoricii romani, dar si unii germani si chiar maghiari sunt de parere ca „pastorii romanilor” si „romanii” de pe teritoriul Pannoniei erau populatii stra-romanesti care convietuiau cu slavii si migrasera dupa retragerea aureliana in aceste zone mai ferite ale imperiului pana la invazia hunilor si mai apoi a avarilor. De altfel, cronicarii dau indicii. Anonymus le spune” blachi” adica „vlahi”, termen german preluat si de slavi si unguri sub forma „olahi”, atribuit populatiilor romanesti. Acelasi lucru o arata si Simon de Keza, dar mai ales cronica lui Nestor. Istoricii romani sunt ferm convinsi ca misteriosii „pastori ai romanilor din cronici” sunt valahi, iar acestia ocupau nu doar actuala Transilvanie, dar si portiuni din teritoriul Ungariei de astazi, fiind alungati de triburile maghiare. „in partea de rasarit a campiei de o parte si de alta a Tisei, ungurii au dat peste stramosii nostrii care se indeletniceau pe langa agricultura si cu cresterea vitelor. De aceea ei si sunt amintiti in cronicile unguresti ca «pastori ai romanilor»”, preciza in „Istoria romanilor”, Constantin C. Giurascu.
Gheorghe Popa Lisseanu, istoric si filolog roman, sustine chiar ca aceste comunitati romanesti au ramas o parte si dupa cucerirea maghiara a Pannoniei si continuau sa ocupe spatii intinse chiar in zona lacului Balaton. Mai mult decat atat, istoricul roman spune ca multe nume de locuri amintesc inca de comunitatile romanesti din Pannonia. Acesta descoperise in perioada interbelica, in colectia de documente a lui G Fejer, numeroase denumiri de sate, munti si ape din Ungaria medievala, mai precis in secolele X-XII, cu rezonante romanesti sau slavo-romanesti. „si ceea ce este mai extraordinar este faptul ca urme de localitati si de populatiune romaneasca se constata chiar in centrul Pannoniei, in jurul lacului Balaton”, preciza G. Popa Lisseanu intr-un articol din 27 octombrie 1930. Este vorba in special de numele de localitati Mikola, Rodusna, Culun, Capul Petri, Simighiun, Pascu, Genusara, Bab, Ursa sau Lupa. Totodata, intr-un document manastiresc din 1211 al unui asezamant monahal din Ungaria sunt pomenite nume romanesti, dupa parerea istoricului, purtate de personalul manastirii: Foca, Radu, Florian, Micu, Bob, Gelu samd. Popa Lisseanu descopera, dupa cum arata intr-un articol ulterior din acelasi an, zeci de sate romanesti ramase in Ungaria medievala si sustine ca populatiile stra-romanesti au stapanit alaturi de slavi si Pannonia, nu doar Transilvania, la momentul venirii ungurilor. Printre argumene se afla si pomenirea unui castru de catre cronicarul Anonymus, pe locul Veszpremului de mai tarziu, aparat de ”romani” contra ungurilor in secolul al X lea d. HR. „Dar, romanii din Panonnia, numiti de cronici si de celelalte izvoare istorice medievale vlahi, nu sunt pastori nomazi.

Ei sunt ostasi, ei sunt aparatori de cetati romane, fiind numiti, unii dintre ei, chiar principes si cu care maghiarii au avut sa poarte lupte inversunate. Acesti romani se gaseau peste tot locul in fosta Ungarie, atat in tinuturile Pannoniei, cat si in cele ale Daciei, si ei reprezinta continuitatea romana in apus, dupa cum daco-romanii reprezinta continuitatea romana din rasarit”, preciza Popa Lisseanu. Cat despre prezenta romanilor in Transilvania, istoricii romani spun ca nu exista dubii. De altfel, vlahii sunt pomeniti alaturi de slavi sub stapanirea lui Gelu in zona Somesului sau sub conducerea lui Menumorut pe valea Crisurilor. Totodata, vlahii lupta alaturi de bulgari, dupa cum arata tot Anonymus sub conducerea lui Glad. Aceeiasi vlahi sunt pomeninti de „Cantecul nibelungilor” sub conducerea unui duce numit Ramunc. La aceste mentiuni se adauga si acelea ale lui Jansen Enikel in secolul al XIII lea, care-i plaseaza in zona Transilvaniei, dar si cele din cronicile lui Rudolf din Ems, Ottocar de Styria sau Gotifredus din Viterbo din secolul XII.

By: Ovidiu Cercel Tags: , , ,

Adevarul a iesit la iveala! De ce musulmanii nu consuma carne de porc!

In: Cultura

De ce musulmanii nu consuma carne de porc este probabil o intrebare pe care multi si-au pus-o. Desi majoritatea sunt de parere ca motivul ar fi ,,pentru ca porcul este un animal murdar”, cercetatorii au de fapt alte explicatii pentru acest ritual.

in vremuri indepartate, clima in care isi duceau traiul adeptii islamului si iudaismului era foarte calda, iar carnea de porc, dupa cum se stie, este unul dintre cele mai rapid perisabile produse. Cand un porc este taiat, viermii si insectele pun stapanire mai repede pe carnea acestuia, in cateva zile carnea este plina de larve.

in plus, porcul este unul animal care mananca de toate, atat resturi vegetale cat si animale, acesta mananca chiar si propriile fecale, iar porcul poate transmite omului peste 30 de boli parazitare, cea mai grava fiind trichineloza, provocata de un vierme parazit.

Prin urmare, in asemenea conditii climatice din zonele de pustiu, oamenii sufereau intoxicatii in masa cand consumau carne de porc. Credinciosii au atribuit indata o conotatie religioasa acestui fenomen: daca organismul respinge carnea, cu siguranta, acest produs are ceva necurat si diabolic, solutia fiind interzicerea!

De altfel, aproape orice tabuuri alimentare religioase pot fi explicate stiintific. De exemplu, legile Kashrut pun o interdictie privind consumul de animale salbatice (lupi, ursi, vulpi, caini), deoarece acestea sunt carnivore, prin urmare, corpul lor este plin de toxine.

Descoperirea care schimba tot ce stiai despre istoria tarii! Orasul din Romania mai vechi decat piramidele egiptene!

In: Cultura

Credeati ca, pe vremea piramidelor egiptene, pe teritoriul tarii noastre nu exista viata si, prin urmare, nici istorie? O noua descoperire senzationala spulbera aceasta realitate si scrie o fila de istorie a neamului nostru, apartinand anilor 4.200 i.Hr.

in timpul sapaturilor pentru construirea autostrazii ce leaga orasele Sibiu de Nadlac, o echipa de arheologi a descoperit un oras imens, cel mai vechi din Transilvania, mai vechi chiar decat piramidele egiptene, care au fost construite, conform specialistilor in perioada 2.630 – 2.611 i.Hr, scrie antenasatelor.ro.

Orasul ingropat in pamant din localitatea Turdas, judetul Hunedoara, se intinde pe 100 de hectare, are ziduri de aparare, cartiere, iar printre ruine au fost gasite multe vase si statuete valoroase. „Un sistem de aparare din acea vreme, pe o asa mare suprafata, nu s-a putut cerceta in Europa: costa foarte mult. Noi am avut aceasta sansa datorita autostrazii”, a declarat Sabin Adrian Luca, coordonatorul cercetarilor.

Ruinele descoperite surprind prin arhitectura lor: „case imense si ca inaltime si anvergura, cu podina suspendata”. Altfel spus, din cauza deselor inundatii care afectau perimetrul, oamenii si-au construit case suspendate, pe stalpi imensi de 6-8 metri. Inundatiile afectau insa pivnitele si vetrele care se gaseau la nivelul solului, asa ca asezarea era refacuta dupa calamitati ale naturii. S-au descoperit astfel sase orizonturi de arhitectura suprapuse, dar si un numar foarte mare de complexe arheologice: peste 3.000, in conditiile in care, in alte locuri, cateva situri abia totalizeaza impreuna 2.000 de complexe arheologice.

Situl este un adevarat sistem de fortificatii compus din 11 palisade si santuri succesive, a carui complexitate i-a impresionat si pe arheologi: „Trebuie sa ne gandim la un mare centru regional al acelui moment. Am gasit explicatia asupra numarului mare de vase si statuete de lut descoperite aici. Am gasit 60 de cuptoare pentru arderea obiectelor de mici dimensiuni si singura concluzie care se poate trage este ca aici se faceau statuetele, idolii pentru o tara. si aceasta mare asezare sacra cu caracter urban livra aceste piese, consacrate deja, spre comunitati. E singura asezare din toate cele cercetate pana acum din Europa neolitica care are un numar asa mare de cuptoare”, a mai explicat Sabin Adrian Luca.

Concert de exceptie al corului Armatei Rosii! Ansamblul Alexandrov renaste si revine in forta la Bucuresti!

In: Cultura

Ansamblul Alexandrov, Marele Cor al Armatei Rosii, revine in forta la Bucuresti, in noua sa formula, cu concertul special „The Great Revival”(Marea Renastere) pe 17 noiembrie, la Sala Palatului. Spectacolul, inchinat memoriei membrilor Corului care au pierit in accidentul aviatic de anul trecut, va prezenta un repertoriu integral rusesc.

Anul trecut, pe 25 Decembrie, chiar in ziua de Craciun, un avion militar rusesc cu 92 de persoane la bord se prabusea in Marea Neagra, in zbor spre Siria, toti cei aflati la bord pierzandu-si viata. Printre pasageri, 64 de membri ai Corului Armatei Rosii – cantareti, dansatori si membri ai orchestrei, inclusiv directorul si dirijorul Valeri Khalilov. Stirea face inconjurul lumii, iar presedintele Vladimir Putin declara ziua de 26 decembrie zi de doliu national in Rusia. O pierdere imensa pentru cultura rusa, si pentru intreaga lume.

Povestea celui mai mare si mai faimos ansamblu coral din istoria Rusiei nu se opreste insa aici. De la jumatatea anilor ’30 incoace, de cand renumele sau a depasit granitele Uniunii Sovietice, corul a numarat in permanenta aproape 300 de membri. Dupa tragicul accident, cei ramasi au fost luati cu asalt de mii de interpreti consacrati care au vrut sa contribuie la reintregirea corului (multi dintre ei renuntand la cariere solo promitatoare). Doua luni de zile au durat preselectiile tinute de Ministerul rus al Apararii. si astfel, in februarie, la Moscova, precum Pasarea Phoenix, Corul Armatei Rosii a renascut si a sustinut primul sau spectacol de dupa tragedia aviatica din ziua de Craciun.

Membrii vechi si noi, in uniforme, s-au adunat la Teatrul Armatei Ruse din Moscova, prezentand cele mai cunoscute cantece populare rusesti in fata unui public format in cea mai mare parte din militari. Ansamblul Alexandrov a sprijinit si inspirat oamenii in perioade dificile, critice, iar astazi ei insisi au nevoie de sprijijn, a afirmat adjunctul ministrului rus al Apararii inainte de spectacol. “Cei care au murit vor ramane in sufletul nostru intotdeauna, vor fi in muzica si dansul nostru. Am adus artisti extraordinar de talentati in noua formula”

Ce ramane definitoriu pentru toate spectacolele Ansamblului Alexandrov? Muzica lor reprezinta chintesenta sufletului rusesc. Acopera un repertoriu fenomenal de bogat, la un nivel neimaiantalnit de finete a interpretarii. Corul este alcatuit din trei sectii vocale, tenor, bariton si bas, dar, pe anumite pasaje muzicale, se poate diviza in pana la 8 linii vocale distincte. Instrumentele populare rusesti – donara, balalaica si acordeonul – se combina cu instrumentele de suflat din metal si lemn.

Director artistic este Gennady Sachenyuk, iar evenimentul este organizat de Asociatia Culturala Mall 4 Art. Biletele sunt disponibile la preturile de 100 lei (categoria III), 150 lei (categoria II), 200 lei (categoria I), 250 lei (categoria VIP). Pot fi cumparate online, prin eventim.ro, bilet.ro, myticket.ro si bilete.ro, si in format fizic, de la casele de bilete ale Salii Palatului, Magazinul Muzica, Libraria Mihai Eminescu, oficiile Postei Romane semnalizate Bilete.ro si din magazinele Vodafone. Presale: 20% reducere la toate categoriile de bilete pana pe 9 mai inclusiv.

Spectacolul „The Great Revival”  straluceste prin dansurile autentice si garderoba somptuoasa, impresionanta: zeci de costume lucrate cu migala si talent. Pe scena vor fi 120 de artisti, iar repertoriul, 100% rusesc, va include bijuterii muzicale precum Ochi Cernye sau Kalinka. Turneul international din acest an ii va purta nu doar in Rusia, ci si in alte tari din Europa.

Cateva repere din istoria corului Armatei Rosii

Istorie:

– in 1990, Ansamblul Alexandrov a cantat alaturi de Roger Waters, in super productia The Wall, concert care a sarbatorit caderea Zidului Berlinului. Au interpretat piesa „Bring The Boys Back Home”.

– in 1993 ansamblul a ajuns in atentia iubitorilor de muzica pop prin colaborarea cu formatia finlandeza „Leningrad Cowboys”. Ansamblul Alexandrov a sustinut, alaturi de finlandezi, un concert in Piata Senatului din Helsinki in fata unui numar impresionant de ascultatori, peste 70 000.

– in anul 2004, membrii corului au sustinut un concert de neuitat la Vatican, in fata Papei Ioan Paul al II lea.

 

 

Adevarul a iesit la iveala! De unde provine numele Romaniei!

In: Cultura

Numele de „Romania“ vine de etnonimul „roman“ si de la numele tarii Romanesti, provincia la sud de Carpati care dateaza din Evul Mediu, din secolul al XIV-lea. Istoricii spun ca numele „Romania“ era mentionat neoficial in ziarele care apareau inainte de Revolutia de la 1848.

Potrivit istoricului banatean Ioan Hategan, numele tarii noastre este strans legat de Imperiul Roman de Rasarit (sau Imperiul Bizantin). Actuala denumire a statului a aparut pentru prima oara, in aceasta forma, in secolul al XIX-lea, dar originile sunt mult mai vechi. Pasoptistii au ales acest cuvant care sa-i uneasca pe cei care se numeau oricum „romani”. „Dat fiind ca eram o tara latina, la mijlocul secolului al XIX-lea, inainte de unirea lui Cuza, Alecsandri si alti intelectuali din acea perioada au ales termenul de Romania, care vine de la vechea Romania, teritoriu al Imperiului Bizantin. Romania de astazi este singura tara neo-latina care a mai ramas din Imperiul Roman de Rasarit”, a explicat istoricul banatean Ioan Hategan, parere confirmata si de faptul ca popoarele din jur sunt in majoritate slavice, romanii fiind singurul popor din Balcani cu o limba ce are origini clare in limba latina, scrie Adevarul.

Oficial, numele de Romania a fost recunoscut in anul 1862, in cadrul primei Adunari Generale de dupa unirea Moldovei cu tara Romaneasca. „tara noastra si-a luat numele oficial la 24 ianuarie 1862, atunci cand Moldova si tara Romaneasca au format un stat unitar, prin efortul remarcabil depus de Alexandru Ioan Cuza, care la data de 5 ianuarie 1859 a fost ales domnitor al Moldovei, iar pe 24 ianuarie al aceluiasi an si al tarii Romanesti. in cadrul primei adunari de dupa Unire a fost aprobata initiativa lui Cuza ca statul roman sa preia denumirea oficiala de Romania, si care mai tarziu a fost precizata in primul articol al Constitutiei din 1 iulie 1866”, explica Grigore Ionita, profesor doctor in istorie. „Cu toate ca denumirea oficiala a fost data in anul 1862, numele a fost vehiculat in perioada de dinaintea crearii statului roman modern. Locuitorii celor doua principate au cerut in cadrul Adunarilor Ad-Hoc din 7 octombrie 1857 si 8 octombrie 1857 unirea Principatelor intr-un singur stat cu numele de Romania. insa, marile puteri europene intrunite la Conventia de la Paris, in anul 1858 au respins aceasta dorinta a romanilor. in declaratie a s-a stipulat faptul ca cele doua principate se vor numi Principatele Unite ale Moldovei si Valahiei”, conchide profesorul.

Numele de Romania este legat de cel de „roman“ (folosit initial in varianta de „ruman“) si de la denumirea statului creat de Basarab I, la sud de Carpati, „tara Romaneasca“. Istoricii specializati pe Epoca Medievala credeau ca „actul de botez al Romaniei“ sunt scrierile unor carturari italieni, sasi si greci. „La inceputul secolului al XVII-lea, carturarul raguzan (n. r. din provincia Ragusa, din Sicilia) Giacomo Luccari foloseste deja cuvantul Romania, denumind astfel tara Romaneasca. in secolul al XVIII-lea, acelasi termen este folosit de carturarul sas Martin Felmer. La 1816, carturarul grec Dimitrie Philippide scrie o Istorie a Romaniei si o Geografie a Romaniei, in greaca. Multa vreme s-a considerat ca aceste carti au constituit actul de botez al Romaniei, dar astazi medievistii descopera mereu mentiuni mai vechi ale unor termeni asemanatori precum Romaniolia“, afirma profesorul Sorin Mitu, seful catedrei de Istorie Moderna la Facultatea de Istorie si Filosofie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca. in ziare, dinainte de 1848. Statul de la sud de Carpati, creat de Basarab I si numit tara Romaneasca aparea, cu calitate neoficiala, in ziarele dinainte de Revolutia de la 1848 cu denumirea de „Romania“. Termenul era folosit, tot generic, si in timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza, desi numele oficial al statului era Principatele Unite ale Moldovei si tarii Romanesti.

By: Ovidiu Cercel Tags: , ,

Obiceiurile la romani dupa Invierea Lui Iisus!

In: Cultura

Daca obiceiurile de Pasti la romani sunt in general respectate prin intermediul traditiei bisericesti, cele de dupa Inviere sunt tot mai modificate de vremurile moderne, daca nu au disparut deja, constata muzeograful Laura Pop, de la Muzeul Judetean Mures.

 

Dupa iesirea din biserica, prima si a doua si zi de Pasti, romanii obisnuiau sa se bucure, sa manance, sa bea, sa iasa la joc, manifestari specifice Saptamanii Luminate, care urmeaza asprimilor si restrictiilor postului. Printre manifestarile specifice este udatul fetelor, care in Transilvania a suferit influente de la comunitatile entice cu care romanii isi impart destinul, a explicat Laura Pop:

„Mancarurile traditionale de Pasti sunt mielul, drobul, cozonacii, pasca, ouale. Oamenii incearca sa-si pastreze vinul de anul trecut, iar in zona din nordul tarii, acolo horinca, tuica sau palinca este bautura principala. In prima zi de obicei lumea merge la biserica cu oua rosii, pasca, miel, pentru a fi sfintite. In general, in prima zi, masa se servea acasa in familie, si doar a doua zi o petreci cu rudele apropiate – a doua zi de fapt incep obiceiurile comunitare, cand are loc si stropitul fetelor de catre feciori”.

In ceea priveste iepurasul aducator de oua rosii, acest obicei provine de pe meleaguri germane, simbolizeaza fertilitatea si a aparut relativ recent in peisajul romanesc, avand mai mult o conotatie comerciala.

sursa: RADOR

By: Elena Tudor Tags: , ,

Fara frica de Dumnezeu! Profesori universitari prinsi cand vindeau un fals medicament „miraculos” pentru cancer! Ce avere au obtinut de pe urma sarmanilor!

In: Cultura, World

Doi profesori universitari si trei dintre colaboratorii lor sunt urmariti penal in Spania pentru ca ar fi vandut un medicament fals prezentat ca „miraculos” impotriva cancerului, in valoare totala de peste 600.000 de euro, a informat politia spaniola. 

„Exista mai multe plangeri din partea victimelor care au cumparat aceasta substanta”, a declarat politia intr-un comunicat, iar una dintre ele „a platit peste 25.600 de euro pentru tratamentul fiicei sale”.

Arestate pe 6 aprilie, cele cinci persoane au fost puse sub acuzare pentru frauda si apoi au fost lasate in libertate, a declarat pentru AFP un purtator de cuvant al politiei din Palma de Mallorca.

„Este vorba despre doi profesori de la Universitatea Publica din Insulele Baleare (UIB), un angajat al Serviciului de Management Economic si doi membri de la un departament de cercetare al unei fundatii”, a spus el. Profesorii au facut adevarate campanii publicitare, inclusiv pe retelele sociale „pentru a promova un produs miraculos impotriva cancerului”, afirma politia.

Dar, in realitate, era vorba despre „un produs fara efecte curative”. Un video de promovare a „tratamentul tumorilor cerebrale” se afla inca pe site-ul companiei, creata in 2006, pornind de la un laborator de cercetare al UIB, in vederea comercializarii si valorificarii acestui medicament.
Prezentand un flacon cu noul produs, directorul acestei companii detaliaza ca tratamentul „poate avea beneficii semnificative pentru pacientii cu anumite caracteristici moleculare in anumite tipuri de cancer care, in prezent, nu fac obiectul unui raspuns terapeutic satisfacator”.

Acest produs – care nu a primit autorizatie ca medicament – le-a fost vandut pacientilor prin intermediul unei fundatii non-profit. Familiile plateau produsul facand donatii catre aceasta fundatie pentru cercetarile sale, a declarat politia. Cercetatorii sunt suspectati si ca ar fi incercat sa vanda un alt „medicament fals” impotriva bolii Alzheimer, a declarat sursa.
„Suntem extrem de ingrijorati cu privire la toate acestea”, a declarat marti vice-rectorul universitatii, Jaume Carot, in cadrul unei conferinte de presa, anuntand ca „UIB se va constitui ca parte civila”. in aprilie 2016 universitatea a primit o plangere in scris si a adus faptele in atentia procurorilor, declansand ancheta. Identitatea universitarilor nu a fost dezvaluita.

Sursa: RADOR

By: Ovidiu Cercel Tags: , , ,

Petre Tutea: Am suferit 13 ani in temnita pentru un popor de idioti! Trageti singuri concluziile…

In: Cultura

Petre Tutea mentiona intr-unul din ultimele interviuri ca nu se poate trata comunismul cu manusi, deoarece tot timpul acesta va invinge. Petre Tutea sustine ca in fiecare ziar ar trebui titrat: La ARME! Petre Tutea era adeptul unei politici de forta impotriva ororilor comunistilor dinainte si de dupa 1989, care inca ocupa functii publice inalte in stat. „Am suferit 13 ani in temnita pentru un popor de idioti.”

 

 

Potrivit historia.ro Petre Tutea era comunist convins, „dumirit” la legionarism, pentru a muri in 1991 sub steagul galben al Partidului National Liberal. Adulat in anii ’90, apoi dispretuit pentru dogmatismul sau de sueta, azi e pretutindeni pe Facebook cu citatele sale celebre si cu fesul de noapte pe cap.

Petre Tutea se naste la 6 octombrie 1902, in satul Botenii de Muscel, (judetul Arges). Urmeaza liceul la Campulung Muscel, si la Cluj. Tot la Cluj face si Facultatea de Drept, unde isi ia titlul de doctor in stiinte juridice. In perioada studentiei devine un comunist convins si scrie la revista “Stanga”. „Eram un prost – avea sa declare Tutea la batranete – la varsta la care Eminescu scria «Luceafarul», eu jucam turca marxista”. Petre Tutea a fost un tanar de stanga. Preluase o butada a unui filozof francez: “Cine, la 20 de ani, nu este de stanga, nu are suflet! Cine, la 40, mai este de stanga, acela este imbecil!”. Trecerea lui Tutea la legionarism s-a petrecut in Germania. Acolo s-a intalnit cu Nae Ionescu infocat teoretician al dreptei romanesti din perioada interbelica. „Te-ai dumirit si tu, Petreche”, i-a spus Nae Ionescu. Tutea a trecut astfel de la ateism la ortodoxism.