Guvernul a semnat sentinta la moarte pentru aproape jumatate din calea ferata a Romaniei

In: Transporturi

Guvernul tocmai a aprobat memorandumul care cuprinde, printre altele, concentrarea pe o retea feroviara mai restransa. Ce inseamna acest lucru? Ei bine, 40% din calea ferata ar putea sa dispara.

 

In sedinta de miercuri a Guvernului a fost aprobat si un memorandum privind ”masuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al Romaniei”, in ideea in care, spun cei care au initiat proiectul, aceste masuri sunt necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al Romaniei.

 

Documentul a fost redactat de catre AECOM, iar pe masa Guvernului a ajuns, prima oara, in sedinta din 28 mai, cand s-a discutat „intr-o prima lectura“. Acest lucru a starnit un mare scandal printre reprezentantii industriei feroviare: „concentrarea pe o retea feroviara mai restransa“ sau, cu alte cuvinte, reteaua nationala de cale ferata sa se reduca la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfasurata, fata de 20.000 km cati sunt in prezent).

 

Adio investitii!

„Sa vii cu propunerea sa inchizi linii care unesc localitati, orase… este o aberatie. Pe ceea ce ei au scris, nimeni nu mai face investitii. Cei 4.000 km de retea urmand a fi destinati inchiderii, din fonduri publice nu se mai pot face investitii pentru ca se considera ca durata de amortizare a investitiilor este mai mare decat durata de exploatare. Si asa, acele linii sunt condamnate la distrugere“, spune Stefan Roseanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.

 

In plus, s-a mai pus o problema, „in aparenta corecta“: sa mute subventiile pentru trenurile de calatori pe reteaua primara (n.r. – cei 6200 de km), statul urmand sa nu mai acorde nicio subventie pentru serviciile de pe liniile secundare, ceea ce transforma aceste linii in linii total nesustenabile. „Nicio firma privata nu va mai putea sa mentina contractele de inchiriere sau sa inchirieze alte linii de pe reteaua secundara. Daca muti subventia, privatii isi retrag activitatea sau nu mai participa la o noua licitatie de inchiriere, condamnand toata aceasta retea secundara la inchidere“, explica Roseanu.

 

Totodata, prin legislatia fiscala in privinta finantelor publice, autoritatile locale nu au dreptul sa cheltuiasca niciun ban pentru infrastructura feroviara, nici pentru serviciile de transport feroviar de calatori. Or, acest lucru inseamna ca, in conditiile in care liniile secundare s-ar transfera catre autoritatile publice locale, acestea nu au prevederea legala sa sustina o activitate in acest sens, ceea ce duce, iarasi, la inchiderea lor.

 

„Asa ceva nu poate fi acceptat. E un paradox. Europa se dezvolta pe acest segment, iar la noi se inchide. Probabil ca europenilor le convine… noi sa ramanem doar cu coridoarele.  Ca inteleg ca de la Comisia Europeana a venit aceasta idee. Este clar ca nimeni nu poate aproba asa ceva“, spune si Florin Dobrescu, pesedintelele Federatiei Sindicale „Drum de Fier“.

 

Cu mentiunea ca in document se precizeaza ca si reprezentantii Comisiei Europene au recomandat reducerea retelei feroviare de transport feroviar. „In cadrul scrisorii adresate Ministerului Transporturilor, in data de 27 septembrie 2013, cu privire la Master Plan, Comisia Europeana a declarat urmatoarele: Reducerea retelei de transport feroviar la un nucleu sustenabil reprezinta baza de la care trebuie sa porneasca elaborarea modelarii retelei de transport feroviar“, se mentioneaza in document. Autoritatile romane pun aceasta recomandare ca pe o conditie pentru a primi sprijin atat de la FMI, cat si de la CE.

 

„Eu stiu ca e o strategie mai veche negociata cu FMI de reducere a pierderilor privind societatile de cale ferata si, in acest sens, stiti, saptamana viitoare avem discutia cu cei de la FMI. Da, e strategia mai veche de a pastra pentru CFR liniile care sunt profitabile, pentru CFR Calatori de a deschide piata pentru operatorii privati, iar daca sunt linii care nu mai sunt folosite e evident ca acestea trebuie inchise, pentru ca produc pierderi“, a declarat si premierul Victor Ponta.

 

Reprezentantii din industria feroviara mai spun ca, desi in document sunt date exemplele unor tari europene care au ajustat dimensiunea retelei feroviare, totusi in cazul Romamniei nu poate fi vorba de asa ceva. „Este adevarat ca in alte tari s-au taiat linii, dar acestea nu se mai foloseau, cele mai multe fiind catre centre industriale care au murit“, explica ei.

 

Artere pietonale sau piste pentru biciclisti

In Memorandumul amintit sunt oferite „optiuni posibile“ pentru liniile secundare ce nu sunt incluse in cadrul retelei nationale de servicii publice. „Ce s-ar putea intampla, de fapt? Linia de cale ferata respectiva ar putea fi inchisa si transformata chiar in artera pietonala sau pista pentru biciclisti, chiar daca, se stie, calea ferata este in afara localitatilor. 10.000 de cale ferata ar putea sa dispara in diverse forme. In loc sa investim in infrastructura feroviara, unde gradul de poluare este foarte redus, noi ce facem? Distrugem“, mai spun sursele din industria feroviara.

Ca sectorul feroviar din Romania nu sta deloc bine la capitolul investitii nu este un lucru nou. Insa aceasta varianta este considerata extrema. Potrivit documentului, incepand cu anul 1990 traficul feroviar de calatori a scazut cu 90% in termeni absoluti si cu 93% in ceea ce priveste cota de piata. „Daca se continua evolutia din ultimii 22 de ani, conform scenariului de activitate obisnuita, pana in anul 2030 transportul feorviar de calatori din Romania va inregistra o scadere de pana la 97% comparativ cu volumul transportat in 1990, ceea ce este echivalent cu un numar de mai putin de 20.000 de calatori pe zi pentru intreaga retea. Sursa: capital.ro

MAI TREBUIE SA CITESTI SI...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Name Email Website Comment


REVINO IN TOP

Share Page

Close