Sa ne fie rusine ca suntem contemporani cu Iliescu, Dragnea, Basescu, Tariceanu si altii! Trenul lui Henri Coanda care putea circula cu 500 de kilometri la ora dus la fier vechi!

In: Investigatii

Traim vremuri in care neocomunistii care au preluat Romania dupa asasinarea lui Nicolae Ceausescu acuza pe toata lumea pentru viata mizerabila a oamenilor de rand. Istoria reala insa nu poate fi manipulata. O tara bogata cu oameni inteligenti a ajuns o ruina, un hibrid de capitalism de tinichea si de clientelism profund politic. Romania a fost vanduta bucata cu bucata din 1990 pana in zilele noastre fara ca politicienii neocomunisti sa raspunda pentru asta. Ba, chiar mai mult, s-au gasit vinovatii… nu sunt ei, cei carora nu ai timp sa le citesti declaratiile de avere, ci Noua Ordine Mondiala, Soros, Multinationalele poate la urmatoarele alegeri chiar extraterestrii…

Iata un proiect la care strainii dau tarcoale de ani de zile incercand sa-i dea valoare. Noi nu avem o autostrada iar inaintasii nostri vorbeau in urma cu 50 de ani de trenuri suspendate care urmau sa circule cu 500 de km/h. Cata rusine ma cuprinde vazand ca nu mai avem un tren care sa lege tara. Deci cine ne dezbina? Strainii care au pus mana prin complicitatea vanzatorilor de tara care au condus Romania anuland orice idee de dezvoltare pentru a-si umple conturile?

Palatul Parlamentului, Bucuresti. In luna noiembrie, in cadrul unui forum economic, premierul Chinei, Li Keqiang, a anuntat ca tara sa vrea sa acorde Romaniei un imprumut de 10 miliarde de dolari pentru investitii. Banii vor fi folositi, printre altele pentru achizitia unor trenuri de mare viteza fabricate in China.

Anul acesta, chinezii au construit, in tara lor, cel mai lung tronson de cale ferata din lume. Magistrala, are 2.300 de kilometri si uneste capitala Beijing de orasul Guangzhou. Dar problema trenurilor chinezesti este ca, atunci cand circula cu viteza de 350 de kilometri pe ora, devin nesigure.

Putini stiu insa ca in anii 70 marele savant roman Henri Coanda a inventat un tren mai rapid decat al chinezilor, capabil sa circule cu viteze de peste 500 de kilometri pe ora.

Stralucitul inginer Henri Coanda a proiectat un tren rapid, revolutionar, care trebuia sa circule printr-o retea de conducte si transporta atat marfuri cat si pasageri. Vagoanele se deplasau, in interiorul conductelor, pe baza diferentei de presiune atmosferica, create artificial, de catre un ventilator si un compresor.

Coanda a proiectat un tren de calatori care trebuia sa circule prin conducte, pe ruta Bucuresti-Ploiesti. Distanta de 60 de kilometri, dintre cele doua orase, urma sa fie parcursa intr-un timp record.

„La transportul de persoane s-a gandit la un Bucuresti-Ploiesti in 6-8 minute”, spune Sorin Dinea, inginer.

Marele savant dorea ca inventia sa sa fie aplicata si la transportul de marfuri, intre Portul Constanta si combinatul siderurgic de la Galati.

Inainte de 1989, sistemul de transport gandit de Coanda a fost aplicat, pe distante mici, la doua unitati miniere de la Baia Mare si Caraorman. Conductele transportau contaiere cu materii prime de la cariere la uzine. Desi aceste inventii au dat rezultate, dupa anul 1989 cercetarile au fost abandonate din lipsa de fonduri. In prezent, baza in care s-au facut experimentele a ajuns o ruina.

Proiectul de constructie a unui tren de mare viteza a fost conceput in anii `70, dupa ce Nicolae Ceausescu le-a cerut savantilor o alternativa ieftina la metrou. Intors in tara in anul 1969, Henri Coanda a infiintat Institutul de Creatie Stiintifica si Tehnica INCREST. Aici a proiectat un tren care circula in conducte si atingea viteze record pe baza diferentei de presiune atmosferica. In anul 1972, Coanda s-a stins din viata iar inventia sa a fost perfectionata si experimentata de catre discipolii sai. Unul dintre cei care au facut parte din echipa lui Coanda este inginerul Dan Ionescu.

„Era o premiera mondiala, era bazata pe un brevet de inventie a lui Coanda si erau solutii care pentru vremea respectiva puteau fi aplicate”, spune Dan Ionescu, inginer.

C.E.T. Vitan, zona de sud a Bucurestiului. In anul 1971, cercetatorii au realizat, in premiera mondiala, transportul unor marfuri, prin conducte, pe baza diferentei de presiune atmosferica, pe o distanta de 300 de metri.

„S-a ajuns la concluzia ca dezideratele impuse de Coanda prin proiect au fost realizate, sunt incurajatoare, si s-a decis infiintarea unei alte instalatii mai ample”, afirma Dan Ionescu.

Valea Teleajanului, judetul Prahova. In vecinatatea localitatii Maneciu, in anul 1974, cercetatorii au construit o unitate de cercetare in care au aplicat, la scara mare, transportul de marfuri si de persoane prin conducte. Baza a fost construita, departe de ochii curiosilor, intr-o padure, iar experimentele se tineau in secret.

Cercetatorii au construit o conducta de 300 de metri si au experimentat transportul de marfuri. Pentru simulari s-a folosit piatra extrasa din albia raului Teleajan. Pentru transportul de persoane inginerii au realizat o conducta de 1.600 de metri. Dan Ionescu a testat ambele garnituri de tren.

„Nu avea de ce sa ne fie frica, viteze pentru transport de marfuri nu erau atat de mari, erau de circa 10 metri pe secunda. Nu era nicio problema pentru ca, containerele pe care le proiectasem noi erau foarte stabile”, explica inginerul.

La baza de langa Teleajan au lucrat 50 de specialisti. Unul dintre ei, Constantin Olteanu, s-a ocupat de controlul instalatiilor.

„Dupa ce executam, avem tot interesul sa vedem si cum functioneaza. Deci aceste piese pentru instalatii erau confectionate aici, eram muncitori din toate meseriile, frezori, strungari, sudori”, isi aminteste Costantin Olteanu, controlor instalatii.

Inventia lui Coanda a fost aplicata pe distante mici la doua unitati miniere de stat, la Baia Mare si Caraorman, pentru transportul materiilor prime de la cariere spre uzine. Dupa `89, statul roman nu a fost interesat sa dezvolte sistemul de transport de mare viteza gandit de Coanda. Cercetatorii au propus acest sistem de transport unor firme private, insa afaceristii romani nu s-au aratat interesati sa cumpere tehnologia. Din baza de cercetare de la Teleajan nu au mai ramas decat pilonii.

Inginerul Dan Ionescu isi aminteste de o discutie cu Nicolae Ceausescu despre acest sistem revolutionar de transport. Dictatorul era interesat de solutii alternative pentru metrou din cauza costurilor prea mari de constructie. Initial, Ceausescu nu a fost impresionat de proiect.

„S-a uitat si spre stupoarea noastra n-a spus decat eu in acest obiect nu m-as urca. Ne-a lasat muti, fara nicio replica”, povesteste Dan Ionescu, care a avut curajul sa il contrazica.

„Nu stiu daca aveam 30 de ani, m-am trezit vorbind si i-am spus da, dar noi ne-am mai gandit ca aceasta instalatie ar mai putea fi folosita intre statiunile de pe malul marii in care ar exista de asemenea tronsoane subterane, eventual subacvatice, cu zone transparente unde s-ar opri pasagerii, ar admira peisajul marin”, explica inginerul.

Ceausescu si-a schimbat opinia si asa inventia lui Coanda a ajuns sa fie aplicata, in prima faza, in industria miniera. Pentru transportul de persoane, fostul dictator a optat pentru continuarea lucrarilor la metrou. Proiectul a ramas, pentru moment, in stand-by. Si asa avea sa ramana pana in zilele noastre.

In anul 2012, Statele Unite au anuntat ca vor sa construiasca un tren de mare viteza care va functiona dupa principiul gandit de Coanda. Trenul este proiectat sa circule, intr-un sistem tubular, cu viteze de pana la 6500 de kilometri la ora si va face legatura intre orasele New York si Los Angeles. Distanta dintre cele doua metropole, de 4.000 de kilometri, va putea fi parcursa in aproximativ 45 de minute.

Sorin Dinea este un tanar inginer pasionat de opera marelui savant. Colegii sai din domeniul stintific l-au denumit Micul Coanda pentru ca a continuat cercetarile asupra Efectului Coanda.

„Banuiesc si simt ca a venit timpul aplicarii multora din inventiile lui Henri Coanda si o sa auzim si o sa si o sa folosim asa ceva cat de curand”, spune Sorin Dinea.

El considera ca trenurile inventate de Coanda sunt de viitor. In opinia sa, aceste garnituri ar putea fi folosite cu succes la Marea Neagra, in domeniul turismului subacvatic.

In Romania nu am dus si nu ducem lipsa de oameni geniali, cu inventii exceptionale, care pot schimba lumea. Ne lipseste insa curajul si interesul sa le punem in practica realizarile. Cat despre opera exceptionala a lui Henri Coanda, in timp ce noi i-am transformat experimentele in ruina, americanii sunt decisi sa i le preia si sa revolutioneze transportul cu trenul in intreaga lume.

sursa: digi24.ro

MAI TREBUIE SA CITESTI SI...

By: Elena Tudor Tags: , , ,
Back to top

Share Page

Close