Adevarul despre visele lucide de la egiptenii antici!

In: Spiritualitate

Iata 9 lucruri pe care (probabil) nu le stiai despre minunatul fenomen al viseor lucide – Capacitatea de a avea constiinta in timpul viselor tale.

1. Primele vise lucide au fost inregistrate de catre Egiptenii antici

Egiptenii au fost o civilizatie avansata care a fuzionat in urma cu aproximativ 5.000 de ani. Conform autorului Jeremy Naydler care a scris Temple of the Cosmos: The Ancient Egyptian Experience of the Sacred, ei credeau in trei corpuri: Shat (corpul uman), Ka (corpul fizic viu) si Ba (sufletul).

Ba a fost reprezentat in hieroglife ca o pasare cu cap de om plutind deasupra corpului. Naydler spune: “…Ba este o persoana dar in alta forma. Ba ar putea fi definitiv ca individ intr-o stare in afara corpului.” A fost Ba constiinta visului lucid?

2. Unul din cinci oameni au vise lucide in fiecare luna sau mai mult

In 1988, Snyder & Gackenback a realizat un studiu stiintific si a constatat ca 20% din oameni sustin ca au avut frecvent vise lucide (lunar), in timp ce 50% din oameni au avut cel putin un vis lucid in viata lor. Deci, nu este asa de rar, chiar daca cei mai multi nu stiu numele sau nu isi induc in mod delibertat astfel de vise. Este un fapt normal sa ai un vis spontan controlat. – mai ales la copii.

Un posibil motiv pentru care copii sunt mai receptivi este ca ei sunt mai predispusi la cosmaruri care pot fi extrem de realiste si intense emotional. Acest lucru trezeste o parte a creierului responsabila cu constiinta de sine si ii ofera tanarului visator un moment de claritate pentru a realiza “Hei – Cred ca visez”. Unii copii folosesc aceste cunostinte pentru a se trezi, in timp ce altii transforma cosmarul intr-un vis placut.

Cand am descoperit prima data visul lucid a fost in adolescenta, am fost foarte incantata sa ii spun prietenei mele despre asta. Ea mi-a spus: “Fac asta de ani de zile”. Atat cat imi mai aduc aminte, ea isi folosea imaginatia ca atunci cand adoarme sa vizualizeze orice peisaj isi doreste. Atunci ea aparea in vis si controla visul perfect. Desi ea nu stia cum se numeste, ea avea un vis lucid intuitiv.

Ar putea fi surprinzator cat de multi oameni au vise lucide.

3. Va puteti trezi atunci cand inchideti ochii intr-un vis lucid

Cand eram mai tanara ma foloseam de trucul de a-mi inchide ochii pentru a scapa de cosmaruri. Cand eram inghetata de teroare si imi dadeam seama ca nu este real, inchideam ochii si strigam “Trezeste-te!”.

Acum nu as mai termina un vis lucid prematur daca as putea sa il ajut. Dar asta nu ma oprit de la inchiderea accidentala a ochilor in vis. Acest lucru ma face sa ma intorc la corpul meu fizic. Aparent, acest lucru nu este valabil pentru toata lumea, dar este cu siguranta pentru multi.

Din fericire, daca te-ai trezit accidental, exista o modalitate de a relua visul de unde a ramas. Atata timp cat va pastrati corpul nemiscat (pentru a nu perturba mecanismul de paralizie al somnului) si inchideti imediat ochii, ar trebui sa te intorci inapoi in vis pe deplin lucid. Ar putea sa semene cu o schimbare a canalului de la televizor; timp de cateva secunde, ambele realitati exista si esti liber sa le schimbi intre ele.

4. Visatorii Lucizi pot “vorbi” cu lumea exterioara”

In anul 1975, psihologul britanic Keith Hearne a realizat o premiera mondiala: a inregistrat miscarile ochilor ale lui Alan Worsley care a adormit si s-a angajat intr-un vis lucid. Crucial, cei doi barbati au fost de acord asupra unui model stabilit de semnale bazate pe miscarea ochilor. Prin miscarea ochilor in interiorul visul lucid, Worsley a fost capabil de a comunica cu Hearne in lumea exterioara, in timp ce el era in vis.

Remarcabil, acest experiment s-a dovedit pentru prima data ca, constiinta in vise a fost reala. Mai tarziu s-a reusit sa se inregistreze o inalta frecventa GAMMA a undelor cerebrale atunci cand suntem intr-un vis lucid, care a furnizat o dovada in plus al acestei stari unice de constiinta. Cativa ani mai tarziu acest experiment a fost reprodus de Dr. Stephen LaBerge de la Universitatea Stanford, si ne-a arata ca este posibil ca un visator poate “vorbi” cu o persoana treaza in lumea exterioara.

Dar daca ar fi invers? Putem trimite mesaje unui visator atunci cand dorm? Ar putea fi realizata o conversatie?

Intr-o masura da. Cand dormim, creierul nostru ignora cele mai multe evenimente care se intampla in lumea exterioara. Cu toate acestea, din motive de supravietuire, avem capacitatea de a retine o anumita constientizare si de a fi receptivi la unii stimuli externi. Daca cineva te loveste usor in coaste in timp ce dormi, tu vei simti un ghiont in vis chiar daca va avea o interpretare diferita in vis. Un alt exemplu este sitmulul auditiv: ploi abundente in lumea exterioara se pot transfera in visul tau.

5. Luciditatea apare dintr-o parte speciala a creierului

Neurologul, J Allan Hobsona fost terorizat despre ce se intampla in creier atunci cand un visator devine lucid. In primul rand, ne dam seama ca visam, iar acest lucru stimuleaza cortexul prefrontal, parte a creierului care este responsabil de constiinta de sine si de memoria de lucru. Aceasta zona este de obicei dezactivata in timpul somnului – ceea ce explica de ce nu ne dam seama ca visam sau sa ne amintim toate detaliile fara un efort serios.

Odata ce luciditatea este declansata, visatorul calca o linie fina in a ramane adormit, dar suficient de constient sa isi aminteasca ca el viseaza.

Cortexul prefrontal este asociat cu experienta subiectiva de a decide cand si cum sa actionam. Susan Blackmire a a explicat in cartea sa Consciousness: A Very Short Introduction, modul in care acest lucru poate fi o iluzie creata de propriile noastre procese complexe ale creierului.

6. Visul lucid poate fi trasat ca o stare de constiinta

Munca lui Susan Blackmorescoate evidentiaza o alta caracteristica importanta de luciditate; care ar putea fi o stare speciala de constiinta distincta fata de orice altceva. Pot fi trasate aceste stari individuale? Unii oameni de stiinta cred ca da.

Aici este o diagrama bazata pe concluziile lui Blackmore si teoriile existente ale constiintei umane. Desi este extrem de dificil sa cunoastem dimensiunile relevante, este posibil de a vizualiza modul in care aceste stari constiente pot fi trasate intr-un spatiu multidimensional. Acest lucru are drept scop de a ilustra modul de a experimenta noi stari si cat de usor poti ajunge la ele (fiind treziri deschise, treziri false si vise) in timp ce unele sunt mai rare si in colturile cele mai idepartate ale experientei umane. (somn adanc, experiente mistice).

7. Anumite vitamine pot creste intensitatea visului

Vitamina B6 (cunoscuta si sub numele de piridoxina) joaca un rol esential pentru creier si functionarea nervilor. Adultii sanatosi au nevoie de doar 1,3 mg de vitamina B6 pe zi, iar acest lucru poate fi luat prin intermediul alimentelor cum ar fi banane, morcovi, portocale, spanac, peste, ficat, fasole, oua, nuci.

Ce se intampla in corpul tau atunci cand iei acest supliment? Vitamina B6 transforma triptofanul in serotonina, care produce vise mult mai reale. Pentru a spori mai mult sansele mananca alimente care contin triptofan cu cateva ore inainte de culcare. Alimente bogate in triptofan: branza Cheddar, somon, miel, oua, orez alb, faina si lapte.

8. Meditatia este profund legata de constiinta de sine in vise

Exista o legatura dovedita stiintific intre meditatie si visele lucide. Meditatia frecventa si profunda te poate ajuta sa realizezi cand visezi. Meditatia poate avea un impact asupra vietii tale, te ajuta sa ajungi la stari de fericire, relaxare si intelegere. De asemenea, te poate ajuta sa intri in stari de constiinta. Trebuie sa iti antrenezi undele cerebrale pentru meditatie. Acesta este cheia pentru a invata sa meditezi.

9. Calugarii Tibetani practica visul lucid pentru calea lor de iluminare

Yoga Vis Tibetana este forma originala a visului lucid. Este o practica filosofica creata in budismul tibetan in urma cu 1000 de ani.

La fel ca visele lucide, Yoga Vis are scopul de a trezi sinele constient din starea de vis, pe care ei o numesc “retinerea visului”.

Cu toate acestea, calugarii budisti au in minte obiective mai ezoterice. Scopul lor este de a valorifica puterea starii de vis constienta si apoi finalizata cu o serie de sarcini stabilite pentru nivelul urmator, inclusiv:

practica sadhana (o disciplina spirituala)
primeste initieri, imputerniciri si transmisii
viziteaza diferite locuri
comunica cu yidam (o fiinta iluminata)
se intalneste cu alte fiinte
zboara si isi schimba forma in alte creaturi

Scopul final in Yoga Vis Tibetana este acela de a intelege visul, apoi se dizolva complet. Lipsiti de stimulul fizic prin intermediul organismului adormit si stimulul conceptual prin mintea visului, ei pot vedea cea mai pura forma a constiintei prin meditatie profunda intr-un vis lucid.

Sursa: Secretele

By: Ovidiu Cercel Tags: , , ,

Sarbatoare mare pentru toti romanii! De ce nu e bine sa culegeti mere de ziua Sfintilor Apostoli Petru si Pavel!

In: Spiritualitate

Crestinii ii sarbatoresc joi pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel, dupa doua saptamani si jumatate de post. In Romania, sfintii sunt ocrotitorii celor din penitenciare care au gresit fata de Dumnezeu, precum au gresit si ei.

Astfel, Petru s-a lepadat de Hristos, iar Pavel i-a prigonit pe crestini.

Potrivit traditiei populare, in aceasta zi apar licuricii, care ii ghideaza pe cei ce se ratacesc in paduri sau in munti si care ar fi, de fapt, scantei ale biciului Sfantului Petru. Este si ziua in care amuteste cucul.

Sfantul Apostol Petru – fiul lui Iona si fratele Apostolului Andrei s-a nascut in Betsaida Galileei. Numele sau iudeu era Simon, insa Hristos il va numi Chifa (piatra). Dupa o pescuire minunata pe lacul Ghenizaret, este chemat sa devina pescar de oameni. Marturiseste in numele apostolior dumnezeirea lui Hristos, dar se si leapada de Hristos cand El este prins spre a fi rastignit, arata stirileprotv.

Dupa Inaltarea Domnului, Petru ia cuvantul in adunarea ucenicilor si aleg ca apostol pe Matia in locul lui Iuda. In ziua Cincizecimii, dupa predica Sfantului Apostol Petru, se boteaza trei mii de persoane.

Sfantul Apostol Petru a propovaduit in Ierusalim, Iudeea, Samaria, Asia Mica pana in Babilon si in ultima parte a vietii, la Roma.

Sfantul Petru a murit rastignit pe cruce, cu capul in jos, in anul 67, pe 29 iunie.

Sfantul Apostol Pavel (Paul pentru catolici) era originar din Tarsul Ciliciei, din neamul Veniamin si a fost elevul invatatului Gamaliel. Luptand impotriva crestinilor, Sfantul Apostol Pavel a participat la uciderea arhidiaconului Stefan. Pe calea Damascului insa i se arata Hristos intr-o lumina orbitoare si il mustra: „Saule, Saule de ce ma prigonesti?”.

El se converteste si primeste botezul de la Anania, episcopul Damascului. Sfantul Apostol Pavel a pornit in trei mari calatorii misionare si a scris 14 epistole care se gasesc in Sfanta Scriptura.

A fost decapitat din porunca imparatului Nero, in anul 67, in ziua de 29 iunie.

Pentru ca Sfintii Apostoli Petru si Pavel au fost in temnita fiindca L-au marturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu, au devenit ocrotitori ai sistemului penitenciar din Romania.

Cei doi sfinti sunt ocrotitori ai celor lipsiti de libertate si pentru ca cei ajunsi in penitenciare sunt persoane care au gresit fata de Dumnezeu, precum au gresit si ei: Petru S-a lepadat de Hristos, iar Pavel i-a prigonit pe crestini. Traditia populara spune ca in aceasta zi apar licuricii, care ii ghideaza pe cei ce se ratacesc in paduri sau in munti. Acestia ar fi, de fapt, scantei ale biciului Sfantului Petru.

De Sfintii Apostoli Petru si Pavel se da de pomana pentru cei morti, iar femeile trebuie sa ofere vecinilor si saracilor mancare gatita, dar si vase de lut pline cu apa, astfel incat mortii nu vor flamanzi, si nici nu vor inseta pe taramul celalalt.

Oamenii nu au voie sa munceasca, nici la camp, si nici in gospodarie. In ziua praznuirii celor doi sfinti nu se spala, nu se arunca gunoiul din casa si nu se toarce, iar oamenii trebuie sa mearga la biserica.

In aceasta zi nu se scutura merii, pentru ca ogoarele sa fie protejate de grindina. In popor, se mai spune ca femeile vaduve nu au voie sa manance mere pana in ziua de Sfantul Ilie daca vor sa fie sanatoase.

In Calendarul popular, ziua Sfintilor Petru si Pavel marcheaza miezul verii agrare si perioada secerisului. In vremurile cand oamenii erau foarte credinciosi, Sanpetru de Vara umbla pe Pamant, singur sau insotit de Dumnezeu. In povestirile si snoavele populare, Sanpetru este un om obisnuit: se imbraca in straie taranesti, se ocupa cu agricultura, cresterea animalelor si, mai ales, cu pescuitul.

Fiind credincios, foarte harnic si bun sfetnic, Sanpetru este luat de Dumnezeu in cer, unde ii incredinteaza portile si cheile Raiului.

Acolo, fiind mai mare peste camarile ceresti, imparte hrana animalelor salbatice, in special lupilor, fierbe grindina pentru a o marunti prin topire si a deveni mai putin periculoasa, se mai spune in popor. La marile sarbatori – Craciun, Anul Nou, Boboteaza, Macinici, Sangiorz, Sanziene – Sanpetru poate fi vazut de pamanteni la miezul noptii, cand se deschide pentru o singura clipa cerul, stand la masa imparateasca in dreapta lui Dumnezeu.

Sanpetru este cel mai cunoscut „sfant” al Calendarului popular. Importanta sarbatorii este data de postul care o precede – Postul lui Sanpetru – si care, spre deosebire de Postul Pastelui, Postul Craciunului si Postul Santamariei, are numar variabil de zile.

Local, sarbatoarea era anuntata de anumite repere cosmice si terestre: aparitia licuricilor, amutitul cucului, rasaritul constelatiei Gainusei si altele. Tot de Sanpetru, potrivit traditiei populare, este organizat si Targul Gainii, o sarbatoare veche tinuta in Muntii Apuseni si dedicata zeitei neolitice Gaea, protectoare a femeilor maritate, sinonima cu Targul de Fete.

Vechimea multimilenara a sarbatorii zeitei Gaea, devenita ulterior TarguI de Fete de pe Muntele Gaina, este sustinuta de argumente astronomice (Closca cu Pui, Gainusa sau Clota, care este vazuta, in perioada solstitiului de vara, cand se tine Targul Gainii.

Cum trebuie sa ne rugam la Dumnezeu pentru a fi ascultati!

In: Spiritualitate

Rugaciunea este un act si un moment extrem de important pentru noi,credinciosii. Este practic intalnirea cu Dumnezeu…

Cand se merge la rugaciune,inima trebuie sa fie libera. Nu este bine sa fim suparati,tristi,nervosi, sa uram pe cineva sau sa barfim. Toate acestea nu trebuie sa existe in mintea nostra in momentul in care ne-am decis ca intram in rugaciune.

Preotul duhovnic joaca aici un rol foarte important. El trebuie sa ne invete cum sa ne rugam, adica sa ne pregateasca in vederea intelegerii acestui act atat de important.

Mai intai, rugaciunea se face intr-o camera unde nu exista zgomot,unde putem fi singuri, unde ne putem concentra in deplina liniste. si pentru ca este chiar intalnirea cu Tatal Ceresc, fiecare dintre noi trebuie sa incepem rugaciunea intr-o stare de umilinta,adica de recunoastere a pacatelor pe care le-am savarsit si trebuie sa avem o atitudine de regret fata de ceea ce am facut. Dupa ce am recunoscut toate acestea,ne putem ruga.

Cum trebuie sa ne rugam pentru a fi ascultati ?

Trebuie sa stim de la inceput ca toate rugaciunile sunt auzite de catre Dumnezeu pentru ca El cunoaste totul : ce vrem, ce nu vrem, pentru ce suferim,pentru ce suntem fericiti etc. Deci nu avem secrete fata de El, insa constientizarea greselilor noastre este un pas spre implinirea rugaciunilor.

Nu putem cere continuu fara a incerca sa ne corectam pacatele,nu putem persista in greseli,cum nu putem,de asemenea,pretinde sa ni se ofere totul. Este nevoie ca si din partea noastra sa existe un anumit efort,cat de mic. Rugaciunea este o taina,este secreta,deci nu discutam despre ea ca despre un film.

Este o experienta unica,personala, extrem de incarcata din punct de vedere spiritual si una din metodele prin care noi intram in contact direct cu Dumnezeu.

Dumnezeu ne cunoaste dinainte rugaciunile

Noi stim ca suntem fiii lui Dumnezeu. El a creat totul. El cunoaste totul,deci si bucuriile noastre,dar si necazurile. Ce nevoie ar avea El sa ne auda vorbind daca tot stie adevarul despre noi inainte de a-I povesti ? El nu are nevoie de nimic din partea noastra. El are totul,inclusiv vietile noastre,insa aceasta intalnire tainica dintre noi si El este spre binele nostru. Cu aceasta ocazie, sufletul nostru se incarca cu iubire si iertare dumnezeiasca,aspecte fara de care nu am putea trai.

Odata cunoscuta iubirea divina, sufletul tanjeste in permanenta dupa ea. Prin urmare, rugaciunea este tot un privilegiu al oamenilor oferit de Creator. Pentru a ne fi bine, trebuie sa ne rugam mai des. Daca ne rugam mai des, ne intalnim mai des cu cel care ne-a creat si acest lucru inseamna o fericire continua.

Sursa: Secretele

Lectie de viata de la Parintele Necula! Om duhovnicesc nu e cel care intra in biserica si face cincizeci de cruci!

In: Spiritualitate

Cum putem dobandi pocainta cea adevarata, parerea de rau pentru pacatele noastre?

Lucidizandu-ne, incercand sa intelegem ca pacatele noastre sunt pacatele noastre si nu sunt neaparat prin inductanta, si, nu in ultimul rand incercand sa transformati pocainta nu intr-un specatcol de dat ochii peste cap… Repet imaginea aceasta, ca e aproape hologramica in Biserica: tone de prune in gura si ochi dati pana la ceafa peste cap!

Nu atitudinile exterioare denota duhovnicia omului. Lucrarea lui totdeauna e inlauntrul sau, creste inlauntrul sau, se dobandeste si se desavarseste, inlauntrul sau, apoi trece in afara. Sa stiti ca om duhovnicesc e cel care, atunci cand intra in biserica nu face cincizeci de cruci. Ci strange mana cersetorului si zice:

„Ioane, is bucuros ca ai venit si azi!”

Se duce si ia de jos chibritul ars de catre unul care si-a stins tigara si dupa aia zice: „Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, iarta-l si lasa-l de fumat!…”, adica oamenii care mai si fac din cand in cand pe crestinii, arata ganduridinierusalim.

Parintele Constantin Necula

Semnele infricosatoare din scripturile antice care prevestesc moartea! Imaginea care arata ca mai ai cinci luni de trait!

In: Spiritualitate

Scripturile antice au cunostinte cu aproape tot ce se intampla in jurul nostru. In conformitatea cu acestia, exista cateva semne care ar putea prevesti moartea timpurie a unei persoane.

Steaua polara

Potrivit acestor Scripturi, se spune ca o persoana care nu poate vedea Steaua polara va muri in spatiu in acel an.

Imaginea distorsionata a soarelui

in Scripturi se spun ca, in cazul in care o persoana vede o imagine distorsionata a soarelui, atunci moartea ar putea fi aproape de colt, asa ca acea persoana va muri in termen de 11 luni.

Urma piciorului pe nisip

Se spune ca, daca amprenta piciorului unei persoane este incompleta pe nisip, atunci exista sanse ca ea sa moara in termen de 7 luni.

Vulturul sau cioara

Se spune ca, in cazul in care un vultur sau o cioara sta pe capul unei persoane, atunci acesta este un semn sigur de durere. Moartea persoanei este asteptata in urmatoarele 6 luni, arata clickpentrufemei.

Umbra ta distorsionata

Conform Puranas, se spune ca, daca o persoana isi vede umbra distorsionata sau ca este inconjurata de un nor de praf, atunci aceasta nu va mai trai mai mult de 4-5 luni.

Fulger fara ploaie

in cazul in care o persoana vede fulgere fara ploaie sau nori in jurul ei, aceste lucruri indica faptul ca persoana ar mai avea numai 2-3 luni de trait, potrivit scripturilor.

Picioare uscate dupa dus

in cazul in care picioarele unei persoane se usuca in cateva secunde dupa ce a facut dus, atunci exista sanse ca aceasta sa moara in urmatoarele 10 de zile!

Lumanarea care s-a stins

Se spune ca, daca o lumanare s-a stins dar inca persista mirosul de ardere, atunci cel care-l simte va avea o durata scurta de viata.

By: Ovidiu Cercel Tags: , ,

Daca intelegi acest text vei pune capat suferintei pentru totdeauna!

In: Spiritualitate

Cu totii ne amintim acel copil care avea o mama foarte grijulie si extrem de protectoare. De obicei acel copil era tachinat de ceilalti copii pe tema asta neincatat si era numit “baiatul mamei”. Mama sa se afla mai mereu in preajma lui si isi asuma rolul de mama mult prea in exces. Obisnuia sa-l mangaie, sa-l alinte si sa-l faca de rusine prin felul ei de a fi pe saracul copil.

Pe masura ce acel “copil” a inaintat in varsta, mama sa a devenit din ce in ce mai lipicioasa. Eventual, saracul copil a renuntat. Aproape ca nu avea prieteni, nu putea avea o prietena si a ajuns sa mearga la bal cu mama lui. Cand a venit vremea ca “cel mic” sa mearga la facultate, mama lui a suferit un atac de panica si a fost nevoie de spitalizare atunci cand acesta i-a sugerat sa mearga la o facultate in afara orasului. Acum, acest “copil” este un barbat necasatorit in varsta de 40 de ani, care locuieste in subsolul mamei sale si administreaza supermarketul local.

Pericolul supra-atasamentului

Cu totii am auzit declaratii precum “esti aerul pe care-l respir”, “fara tine nu pot sa  traiesc” sau “esti motivul pentru care ma trezesc dimineata”. La suprafata, toate acestea suna extrem de dulce, pline de pasiune si de intentii pozitive, dar in realitate sunt extrem de periculoase. Idolatrizarea si agatarea de o persoana, relatie sau posesiune materiala ne conduce la frica nejustificata, la gandire irationala si poate avea rezultate catastrofale. Intelegerea faptului ca sunteti o persoana completa cu si fara posesiuni, relatii, statut, bogatie sau putere, este una dintre cheile principale ale sanatatii mentale si unul dintre stalpii de baza care iti permite sa faci fata uraganelor pe care le aduc vanturile schimbarii.

Ce este non-atasamentul

Conceptul de non-atasament este atribuit religiei budiste, deoarece aceasta este o practica fundamentala a calugarilor budisti. Cu toate acestea, majoritatea religiilor (inclusiv crestinismul) si cultura psihologica pop sustin o doza sanatoasa de detasare in vietile si in relatiile noastre.

Non-atasamentul este un mod obiectiv si practic de a privi lumea, relatiile si posesiunile. Este o alegere care determina perspectiva de a vedea lucrurile, situatiile si oamenii asa cum sunt cu adevarat. Acest model de gandire permite unui individ sa ia decizii rationale si pragmatice care nu sunt bazate pe frica, egoism sau bazate pe starea emotionala prezenta a cuiva.

Non-atasamentul intrerupe legaturile de agatare si de dependenta nesanatoasa, experimentate de atat de multe relatii si promoveaza comunicarea deschisa si onesta si interdependenta.

Non-atasamentul nu este indiferenta, apatie, lipsa de emotii sau absenta emotiilor. Sentimentele nu inceteaza sa mai existe. Persoanele aleg pur si simplu sa relationeze cu acestea in mod diferit, deoarece inteleg natura lor efemera.

Sarbatoare mare pentru toti romanii crestini! Vezi acatistul Sfintei Treimi! Se citeste pentru sanatate, pace si intelegere, armonie si ganduri bune!

In: Spiritualitate

In a doua zi dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, adica in Lunea Rusaliilor, pe 5 iunie Biserica Ortodoxa praznuieste pe Sfantul Duh, a treia persoana a Sfintei Treimi. Insa, in calendarele romanesti, aceasta zi este trecuta ca sarbatoare a Sfintei Treimi. Se pare ca aceasta denumire a fost data sub influenta catolica.

Imparate al veacurilor si Doamne cel mai inainte de veci, Facatorule a toata faptura cea vazuta si cea nevazuta, Dumnezeule cel slavit in Sfanta Treime, Caruia se inchina tot genunchiul; al celor ceresti, al celor pamantesti si al celor de dedesubt. Pentru aceasta si noi, ca cei ce suntem luminati cu Sfanta Taina a Botezului intru numele Tau cel intreit sfant desi nevrednici fiind, indraznim a-ti aduce aceasta cantare de lauda; iar Tu ca Facatorul, Purtatorul de grija si Judecatorul nostru, ia aminte spre glasul rugaciunii robilor Tai, si nu departa mila Ta de la noi, pentru ca din adancul sufletului pururea sa strigam tie: Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant.

Icosul 1

Arhanghelii si ingerii, incepatoriile si puterile, scaunele si domniile, stand inaintea scaunului slavei Tale, nu pot a slavi marimea desavarsirilor Tale. Heruvimii cei cu ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi, acoperindu-si fetele, cu frica si cu dragoste graiesc unii catre altii: Sfant, Sfant, Sfant Domnul Savaot. Iar noi ca unii ce suntem pamant si tarana mai lesne ar fi sa iubim tacerea; insa pentru ca sa nu ne aratam nerecunoscatori si nemultumitori, pentru atatea indurari revarsate asupra noastra, urmand doxologiei celor de sus, cu credinta si cu dragoste zicem unele ca acestea:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti inaltimea desavarsirilor celor nespuse si adancul tainelor celor neurmate;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pretutindenea esti si toate le implinești, Cel ce Unul esti, acelasi ieri, astazi si in veac;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pe toate le faci numai cu voia, aducand in fiinta pe cei ce nu sunt, ca si cum ar fi; Cel ce cobori pana la iad si iarasi ridici;

Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pui la incercare inimile si rarunchii oamenilor; Cel ce numeri stelele si tuturor nume le dai;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, ale Caruia toate caile sunt adevarate si toate judecatile drepte si totodata si dorite.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce rasplatesti pacatele parintilor asupra fiilor, miluiesti si ajuti din neam in neam;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeu nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 2-lea

Vazandu-Te pe Tine Isaia pe scaun inalt si preainaltat a zis: O! ticalosul de mine, ca om fiind si buze necurate avand, am vazut pe Domnul Savaot cu ochii mei; iar cand carbunele cel de foc purtat de inger s-a atins de buzele lui, cu curatie Te lauda pe Tine, Tatal si Fiul si Sfantul Duh, pe Unul Dumnezeu. Deci, o, Preasfanta Treime arde cu focul Dumnezeirii Tale spinii faradelegilor noastre celor multe, ca sa cantam tie cu inima curata: Aliluia!

Icosul al 2-lea

intelegerea cea neinteleasa cautand sa o inteleaga marele intre prooroci Moise, a zis: arata-mi mie fata Ta! insuti cunoscut sa Te vad pe Tine. Iar Tu ai zis catre dansul: spatele Meu vei vedea, dar fata Mea nu se va arata tie ca nu va vedea omul fata Mea si sa ramana viu. Dar noua, desi nevrednici fiind, ai binevoit a Te arata pe Tine in fata Unuia-Nascut Fiului Tau; pentru aceasta cu multumire graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti dragostea cea cu vapaie arzatoare a serafimilor si intelepciunea cea pururea luminatoare a heruvimilor;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti imparatul cel mai presus de scaunele ceresti, si Domnul cel adevarat al domniilor celor mai presus de lume;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti taria cea nebiruita a puterilor ceresti, si atotputernice Stapanitorule al stapaniilor celor inalte;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti bunavestire cea plina de bucurie a arhanghelilor si propovaduirea cea fara tacere a ingerilor;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti inceputul a toata inceperea incepatoriilor celor intelegatoare si a tuturor puterilor ceresti, Atottiitorule al poruncitor;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai nemurire si petreci in Lumina cea neapropiata; iar cu alesii Tai, ca si cu niste prieteni, fata catre fata vorbesti;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 3-lea

Cu puterea Ta cea nespusa, toate le tii; cu cuvantul intelepciunii Tale celei neurmate, toate le chivernisesti; si cu Duhul gurii Tale, toate le inviezi si le faci a se bucura. O, Cel in trei sori a toate Facatorule, Tu ai masurat cerul cu dreapta si pamantul cu palma, Care porti si hranesti toata faptura, toate pe nume le chemi; si nu este nimeni care sa se poata ascunde de puternicia dreptei si a vederii Tale. Pentru aceasta impreuna cu toate puterile cele de sus si de jos, cu umilinta cazand, cantam tie: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Avand toata zidirea slujitoare poruncii Tale, pretutindenea arati urmele proniei si ale desavarsirilor Tale celor neurmate; pentru aceasta cele nevazute ale Tale, si puterea cea pururea fiitoare si Dumnezeirea, de pe fapturi cugetandu-le le vedem; pentru care cu mirare si cu bucurie graim unele ca acestea:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, puternice Facatorule al celor vazute si nevazute, si Chivernisitorule cel cu dragoste imbelsugata al celor de acum si celor viitoare;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce din patru stihii ai alcatuit faptura si cu patru timpuri ai incununat cununa anului;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai poruncit soarelui sa lumineze ziua, si luna cu stelele sa lumineze noaptea;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce scoti vanturile din vistierii; Cel ce imbraci cerul cu nori si trimiti ploaie si roua spre racorirea caldurii;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce incingi dealurile cu bucurie si vaile cu veselie; Cel ce impodobesti crinii tarinii si incununezi campiile cu roade;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce trimiti hrana puilor de corbi si adapi toate fiarele campului si trimiti indurarile Tale peste toate lucrurile Tale;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 4-lea

Vifor avand inauntru eresul cel pierzator de suflete, al doilea Iuda, Arie nebunul, s-a lepadat de Tine, Fiul lui Dumnezeu, a fi unul din Sfanta Treime; iar noi, desi pe un Ipostas al Tatalui, altul al Fiului si altul al Sfantului Duh numim, insa o Dumnezeire in Tatal si in Sfantul Duh, deopotriva puterea, de o fiinta slava, cu inima si cu buzele marturisim si cu Lumina cea intreit luminatoare in baia Sfantului Botez luminati fiind, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, unui Dumnezeu ne inchinam, cantand: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Auzind pastorii si invatatorii Sfintei Biserici pe Arie, ca o fiara cumplita intrand in turma cea cuvantatoare a lui Hristos, si rapind oile de la adevarata marturisire a dreptslavitoarei credinte, adunandu-se in Niceea la sobor, au marturisit pe Hristos Dumnezeu, iar nu faptura; si deopotriva Tatalui pe Fiul si pe Sfantul Duh cinstindu-I, cu glas ca de tunet au grait:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Dumnezeule Parinte si Dumnezeule Fiule si Dumnezeule Duhule Sfinte, Unule adevaratul Dumnezeu, iar nu trei dumnezei;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Parinte nezidit si Fiule nezidt si Duhule Sfinte, Unule impreuna nezidit; iar nu trei indeosebi neziditi;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru: Parinte Cel ce ai nascut pe Fiul mai inainte de veci; Fiule, Cel ce Te-ai nascut fara de ani din Tatal; Duhule Sfinte, Care din veac purcezi de la Parintele, dar nu Te nasti;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru: Parinte, Care ne-ai chemat pe noi dintru nefiinta; Fiule, Cel ce ne-ai rascumparat pe noi cei cazuti prin Crucea Ta; Duhule Sfinte, Cel ce sfintesti si inviezi pe toti cu darul Tau;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai binevoit a intemeia in duhul, in sufletul si in trupul nostru cortul cel cu trei parti spre a Ta salasluire, si nu l-ai lasat pe el intru noi pana in sfarsit a se strica prin pacat;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai pus semnul fiintei Tale celei in trei Ipostase peste toate lucrurile Tale; in lumea aceasta vazuta si in cea nevazuta;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant, arata doxologia.

Condacul al 5-lea

Treime cea fara de inceput si a toate facatoare, zidindu-ne pe noi dupa chipul si asemanarea Ta, ai poruncit noua a face cele placute inaintea Ta; iar noi ticalosii voia noastra cea rea iubind-o, fagaduintele Sfintei Taine a Botezului am lepadat si chipul Tau l-am intinat. Deci acum iarasi alergam la Tine si ne rugam: trimite noua darul Tau, scoate-ne pe noi din mana vrajmasilor celor vazuti si nevazuti, si ne mantuieste pe noi cu judecatile pe care le stii, ca in vecii vecilor sa cantam tie: Aliluia!

Icosul al 5-lea

Vazand intelegerea, care covarseste desavarsirile Tale si nespusele faceri de bine catre fiii cei saraci ai lui Adam, Dumnezeule cel in trei Ipostase, cel mort cu duhul se inviaza, cel intinat cu stiinta se curateste si cel pierdut se mantuieste; deci cu minte multumitoare, cu inima multumitoare si cu buze de multumire zidite de Tine, plecand genunchii graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai hotarat in sfatul Tau cel in trei Ipostase a zidi pe om, si in trupul lui cel luat din tarana, suflare de viata din gura Ta ai insuflat;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce in fata lui Adam cu chipul si asemanarea Ta, pe noi, pe toti ne-ai cinstit si bunatatile raiului mostenitori ne-ai facut;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce cu intelepciune ne-ai invatat pe noi mai presus decat toate cele vazute, si pe toata faptura cea de jos sub picioarele noastre ai supus-o;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ne-ai daruit noua pomul vietii spre hrana, si cu darul nemuririi ne-ai imbogatit;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce stramosii noștri, cei care au calcat porunca, nu i-ai parasit nici dupa greseala, ci intru nadejdea mantuirii in preajma Edenului i-ai salasluit.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ne-ai scos si pe noi din pantecele maicii noastre, si cu darul Evangheliei, dupa nastere, ne-ai sfintit;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 6-lea

Propovaduitorul dreptatii si ravnitorul sfantul Tau nume, Ilie cel prealuminat, chemat fiind de inger, a stat pe Muntele Horeb; deci s-a facut mai intai vant mare si tare, risipind muntii, apoi s-a facut cutremur mare si foc arzator; ci nu in acestea Te-a vazut pe Tine. Iar dupa foc, glas de vant subtire, si acolo Te-a vazut; deci acoperindu-si fata, cu veselie si cu frica a grait: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Rasarit-ai Lumina cunostintei celei cu trei raze stralucitoare a dumnezeirii Tale la toata lumea; gonit-ai ratacirea cea idoleasca, Dumnezeul cel in trei Ipostase si Doamne; iar pe tot neamul omenesc din intunericul cel mare al paganatatii, in lumina cea minunata a Evangheliei l-ai adus, prin care noi cei luminati slavind atotputernica Ta pronie, graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai pierdut pana in sfarsit cu apele potopului toata faptura cea stricata prin pacat, si in fata lui Noe ai innoit tot neamul omenesc;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai despartit pe parintele credinciosilor Avraam din amestecarea limbilor, si din semintia lui ai intemeiat adevarata Biserica;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai scos pe poporul Tau din Egipt, l-ai hranit pe el cu mana in pustie si l-ai dus in pamantul in care curge lapte si miere;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai plinit cu Duhul Tau pe prooroci, si printr-insii in mijlocul lui Israel ai pazit credinta in Rascumparatorul cel fagaduit;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai pedepsit pe poporul Tau cel ce gresise, prin robia Babilonului, dupa sfarsitul careia, iarasi ai poruncit a se zidi Ierusalimul;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai aratat pe Macabei statornici pana la moarte in credinta si invataturile cele parintesti; iar pe biserica cea de sub Lege, ca pe o mireasa pana la venirea iubitului mire, ai pazit-o intreaga;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 7-lea

Vrand a arata marimea dragostei si a milostivirii Tale celei catre neamul omenesc cel cazut, cand s-a plinit vremea, ai trimis pe Cel Unul-Nascut Fiul Tau, Care, nascandu-Se din Fecioara, S-a supus Legii, pentru ca pe cei de sub Lege sa-i rascumpere; Care, petrecand pe pamant ca un Om si rascumparandu-ne pe noi prin crucea Sa, S-a inaltat la cer, de unde, implinind fagaduinta, a trimis noua pe Preasfantul Duh, ca sa cantam toti: Aliluia!

Icosul al 7-lea

Minunata in adevar si noua minune ai aratat, Minunatule intru cele inalte Doamne, cand dupa trimiterea Preasfantului Duh peste alesii ucenici si apostoli, i-ai trimis pe ei la propovaduire in toata lumea, ca sa vesteasca numele cel mare al Preasfintei Treimi, si sa aduca toate neamurile la ascultarea credintei. Pentru aceasta, minunandu-ne de puterea si lucrarea cuvintelor lor, celor insuflate de Dumnezeu, cu bucurie graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai ales pe cele neputincioase, de neam slab si nebagate in seama ale lumii, ca sa rusineze pe cele tari, marite si intelepte;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai intarit nenumarate cete de mucenici, ca prin nenumarate chinuri si omoruri sa fie pecetluit adevarul Evangheliei si puterea darului lui Hristos;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce prin semnul Crucii ai plecat inima marelui Constantin cel intocmai cu apostolii, si prin acela ai pus sfarsit cumplitelor prigoniri asupra crestinilor;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai intarit Biserica, prin cele sapte soboare a toata lumea, ca si cu sapte stalpi, a purtatorilor de Dumnezeu parinti, si de invaluirile eretice nevatamate ai pazit-o;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai daruit invatatorilor celor de Dumnezeu inteleptiti si marilor nevoitori ai bunei cinstiri, ca unor prealuminate stele, pe taria Bisericii a straluci;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai povatuit si pe stapanitorul imparatiei romanilor Constantin, la lumina credintei celei adevarate, si prin acela ai izbavit toata lumea de inselaciunea multei necredinte;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel sfant!

Condacul al 8-lea

Strain si minunat, la stejarul lui Mamvri, Te-a vazut Avraam pe Tine, Adevaratul Dumnezeu, adica trei barbati vazand, ca si catre unul a grait: Doamne, de am aflat har inaintea Ta, nu trece pe robul Tau. Deci Celor trei, Care i s-au aratat in trei fete: Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, iar unuia Dumnezeu intr-o fiinta, pana la pamant s-a inchinat, graind: Aliluia!

Icosul al 8-lea

Cu totul pretutindenea esti, si totdeauna purtator de grija pentru toata zidirea Ta, nu numai cu taria nemasuratei puterii Tale, ci si cu bogatia cea atotlucratoare; iar noua, precum a zis Fiul Tau, ca si perii capului toti sunt numarati la Tine, ca nici unul dintr-insii sa nu cada fara voia Ta. Pentru aceasta, nadajduind spre pronia Ta, cu indrazneala si cu dragoste graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai binevoit ca tot neamul omenesc sa se imparta in semintii si neamuri, si fiecareia din ele i-ai randuit locul si timpul vietuirii;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru prin care imparatii imparatesc si cei puternici fac dreptate, si pazesti pe alesii Tai ca lumina ochiului.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, din Care izvoraste intelepciunea si intelegerea, toata taria si puterea, toata sanatatea si frumusetea;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce randuiesti razboaie, si iarasi le opresti pe ele; Cel ce incununezi cu biruinta arma ce poarta dreptate, iar pe cea nedreapta, chiar in mijlocul biruintelor, mai inainte o hotarasti spre sfaramare;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce faci semne pe cer si pe pamant, trimiti foc, boli si foamete asupra oamenilor, ca sa nu rataceasca ei pana in sfarsit din caile Tale cele drepte;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce inalti pe cei smeriti pe pamant si ii pui sa stea cu domnii poporului Tau; iar pe cei mandri ii nimicesti ca sa nu se afle locul lor;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 9-lea

Toata firea, sus si jos, neincetat Te slaveste pe Tine Facatorul cel preavesnic si Dumnezeu: in cer unii canta zi si noapte : Sfant, Sfant, Sfant, iar altii cununile lor le pun la picioarele Tale. Iar noi pe pamant impreuna cu toata faptura, ca cei impodobiti cu chipul slavei Tale celei de o fiinta, tie ne rugam si de la Tine asteptam mare si bogata mila, cantand: Aliluia!

Icosul al 9-lea

Filosofii cei mult-vorbitori, desi mult se ostenesc cu mintea a ispiti despre taina Preasfintei Treimi dar nu pot a intelege cum este un Dumnezeu de o fire. si nenumaratele faceri de bine cele catre noi ale Fiecareia din cele trei dumnezeiesti Fete bine stiindu-le, cu credinta si cu multumire graim:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai randuit cu dreapta judecata Ta noua tuturor a ne intoarce in pamantul din care suntem luati, si in ziua invierii iarasi a ne scula;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce inainte ai hotarat soarelui, lunii si stelelor sa se intunece oarecand, iar pamantului si tuturor celor ce sunt pe el cu foc a se lamuri, pentru ca in locul lor sa se arate cer nou, in care petrece dreptatea;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai randuit ziua, in care vor sta inaintea Ta la judecata toate semintiile si neamurile, ca sa-si ia fiecare plata dupa faptele sale.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce vei zice dreptilor in ziua rasplatirii: veniti binecuvantatii Parintelui Meu de mosteniti imparatia care este gatita voua de la intemeierea lumii;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, de la Care pacatosii cei care nu s-au pocait cu frica atunci vor auzi: duceti-va de la mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai fagaduit ca Biserica Ta sa o pazesti neclintita pana la sfarsitul lumii, spre a nu fi ea biruita nici de portile iadului;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel sfant!

Condacul al 10-lea

Vrand sa mantuiesti lumea, Te-ai aratat la raul Iordanului, Preasfanta si Dumnezeiasca Treime: Tatal in glas din cer marturisind pe Fiul cel iubit; Fiul in chip omenesc primind Botezul de la rob; si Duhul Sfant pogorandu-Se in chip de porumbel peste Cel ce Se boteza. Deci intru numele lui Dumnezeu, insa in trei Fete: a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, ne-am invatat a lumina cu Botezul pe tot omul ce vine in lume, cantand: Aliluia!

Icosul al 10-lea

imparate preavesnice, Care rasari soarele peste cei buni si peste cei rai; Cel ce iubesti pe cei drepti si pe cei pacatosi miluiesti, spala necuratia noastra cea sufleteasca si trupeasca; binevoieste a face in noi lacasul Tau, desi nevrednici robi ai Tai suntem. Pierde gandurile cele necurate, sterge faptele cele necuviincioase, indreapta limba noastra spre a vorbi cele placute inaintea Ta, pentru ca, cu inima si cu buze curate, cu umilinta sa graim unele ca acestea:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, despre Care ceata Apostolilor invederat vorbeste si catre Care soborul proorocilor pururea priveste;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru pe care ceata mucenicilor cu dumnezeiasca cuviinta il marturiseste si oastea preacuviosilor numele Tau cel Sfant il slaveste.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, pentru care multimea pustnicilor neincetat suspina, si de la Care nevointele pustnicesti se incununeaza;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Caruia ierarhii si pastorii Bisericii aduc cantare de multumire; iar invatatorii lumii spre a noastra mantuire spre noi teologhisesc;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, primeste rugaciunea cea pentru noi si mijlocirea tuturor sfintilor, iar mai ales a Preasfintei Fecioare, care isi intinde mainile sale catre Tine pentru noi;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, ingradeste-ne pe noi cu sfintii Tai ingeri si goneste de la noi duhurile cele rele de sub cer;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel sfant!

Condacul al 11-lea

Toata cantarea ce se aduce tie nu poate a-ti aduce multumirea cuvenita pentru toti si pentru toate, Dumnezeule cel slavit in Treime; caci nu se afla nici minte, care sa poata a se intinde cu cugetul catre multimea indurarilor Tale, cele asupra noastra; nici cuvant care cu vrednicie sa le povesteasca; insa pentru toate cele vazute de noi si care ni se dau noua, fie tie, Preasfanta Treime, multumire de la noi, cinstea si slava pe care pe care Tu insuti le stii ca ar fi vrednice si placute de slava Ta; deci noi inchinandu-ne tie, cu smerenie si cu dragoste cantam: Aliluia!

Icosul al 11-lea

Luminatorule cel in trei Sori, ca un datator de lumina Te-ai aratat, in fagaduintele Tale, noua celor ce suntem in intunericul necunostintei despre soarta noastra cea viitoare; cu multumire insa Te marturisim, ca macar de una din fericirile cele prevestite de Unul-Nascut Fiul Tau sa ne invrednicesti pe noi; pentru care acum cu umilinta si cu dragoste graim:
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai gatit alesilor Tai bunatatile pe care ochiul nu le-a vazut, urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-au suit;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, pe Care toti cei curati cu inima Te vor vedea precum esti si Te vor cunoaste precum Tu insuti ii cunosti pe ei;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, in Care toti cei flamanzi si insetati vor afla dreptate, pe satiul ce niciodata nu se imputineaza;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, de la Care facatorii de pace fii iubiti se vor chema, ca cei ce sunt urmatori Unuia-Nascut Fiului Tau, Cel ce pe toate le-a impacat;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, in care cei blanzi vor mosteni pamantul; iar cei saraci cu duhul se vor invrednici de imparatia cerului;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai fagaduit vesnica plata celor ce miluiesc si nesfarsita bucurie celor ce plang;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Condacul al 12-lea

Preasfanta Treime, da-ne noua darul Tau cel atotputernic; primeste marturisirea pacatelor noastre inaintea slavei imparatiei Tale; cauta la suspinurile noastre, trimite-ne noua duhul umilintei si al indurarilor; pentru ca sa ne invrednicim, cu suflet si cu inima curata, fara de osanda a grai catre Tine pe pamant, precum graiesc ingerii in cer: Aliluia!

Icosul al 12-lea

Cantand Pronia Ta cea iubitoare de oameni, Te slavim pe Tine toti, Treime fara de inceput; credem intr-Unul Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Duhul Sfant; ca pe altul afara de Tine Dumnezeu nu stim, catre Tine cadem si tie ne rugam, zicand:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, da-ne noua ajutor ca sa nu ne temem de nici un rau, spre apararea vietii noastre si spre a nu ne infricosa de nici un vrajmas;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce mantuiesti pe pacatosii cei ce se pocaiesc; deci mantuieste-ne si pe noi mult-pacatosii;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce inmultesti mila Ta tuturor, inmulteste-o si asupra noastra, si ne mantuieste pe noi, ca neputinciosi suntem;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, prelungeste-ne noua tuturor vremea vietii spre a ne pocai si nu ne osandi pe noi spre taiere ca pe smochinul cel neroditor;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, izbaveste-ne pe noi de ispitele ce ne impresoara: de lume, de trup si de diavol, si ne hraneste in credinta si dragostea cea catre Tine;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, invredniceste-ne pe noi a Te vedea fata catre fata si a intra in camara Ta cea luminoasa la nunta Mielului;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel sfant!

Condacul al 13-lea

O, Preasfanta, de viata facatoare nedespartita si a toate facatoare Treime: Parinte si Fiule si Duhule Sfinte, Unule, Adevaratul Dumnezeu si Facatorul nostru, primeste aceasta de acum multumire a noastra; trimite-ne noua darul si puterea din inaltimea Sfantului Tau locas, ca, toate poftele trupesti calcandu-le, sa vietuim intru toata buna cinstire si curatie pana la sfarsitul vietii noastre, pururea laudand preasfant numele Tau, si cantand: Aliluia! (acest condac se zice de trei ori)

Apoi iarasi se zice Icosul intai

Arhanghelii si ingerii, incepatoriile si puterile, scaunele si domniile, stand inaintea scaunului slavei Tale, nu pot a slavi marimea desavarsirilor Tale. Heruvimii cei cu ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi, acoperindu-si fetele, cu frica si cu dragoste graiesc unii catre altii: Sfant, Sfant, Sfant Domnul Savaot. Iar noi ca unii ce suntem pamant si tarana mai lesne ar fi sa iubim tacerea; insa pentru ca sa nu ne aratam nerecunoscatori si nemultumitori, pentru atatea indurari revarsate asupra noastra, urmand doxologiei celor de sus, cu credinta si cu dragoste zicem unele ca acestea:

Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce esti inaltimea desavarsirilor celor nespuse si adancul tainelor celor neurmate;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pretutindenea esti si toate le implinești, Cel ce Unul esti, acelasi ieri, astazi si in veac;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pe toate le faci numai cu voia, aducand in fiinta pe cei ce nu sunt, ca si cum ar fi; Cel ce cobori pana la iad si iarasi ridici;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce pui la incercare inimile si rarunchii oamenilor; Ce ce numeri stelele si tuturor nume le dai;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, ale Caruia toate caile sunt adevarate si toate judecatile drepte si totodata si dorite.
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce rasplatesti pacatele parintilor asupra fiilor, miluiesti si ajuti din neam in neam;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeu nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

si Condacul intai

imparate al veacurilor si Doamne cel mai inainte de veci, Facatorule a toata faptura cea vazuta si cea nevazuta, Dumnezeule cel slavit in Sfanta Treime, Caruia se inchina tot genunchiul; al celor ceresti, al celor pamantesti si al celor de dedesubt. Pentru aceasta si noi, ca cei ce suntem luminati cu Sfanta Taina a Botezului intru numele Tau cel intreit sfant desi nevrednici fiind, indraznim a-ti aduce aceasta cantare de lauda; iar Tu ca Facatorul, Purtatorul de grija si Judecatorul nostru, ia aminte spre glasul rugaciunii robilor Tai, si nu departa mila Ta de la noi, pentru ca din adancul sufletului pururea sa strigam tie: Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!

Dupa aceasta se zice aceasta:

Rugaciune catre Dumnezeu-Tatal

Atotputernice Stapane, intelepte si atotbunule Doamne, Nascatorule cel fara de inceput al Fiului celui dintr-o fiinta nascut, si Purcezator al Sfantului si Celui de viata facatorul Tau Duh, vesnic si pururea fiitor;insuti pricinuitorule de purcedere, a Carui marire este nemarginita, slava nespusa si milostivire nemasurata; Cel ce ne-ai adus pe noi din nefiinta si ne-ai cinstit cu chipul Tau cel preascump; Care ne-ai daruit noua nevrednicilor nu numai a Te cunoaste pe Tine si a Te iubi, dar inca ce este mai scump, ca si Tata a Te numi pe Tine ne-ai invrednicit.

Multumim tie, Dumnezeule al milostivirii si al indurarilor, Cel ce nu ne-ai lasat pe noi, ce am calcat porunca Ta, in mijlocul pacatului si in umbra mortii; ci ai binevoit a trimite pe pamant, pentru mantuirea noastra, pe Unul-Nascut Fiul Tau, prin Care si veacurile s-au facut, ca prin intruparea Lui si prin patimile Lui cele infricosatoare, de chinuirea diavolului si din stricaciunea mortii sa ne izbavim.

Multumim tie, Dumnezeule al dragostei si al puterilor, ca dupa inaltarea la cer a Preascumpului nostru Mantuitor, ai trimis si pe Preasfantul Tau Duh peste alesii Lui ucenici si apostoli, pentru ca prin puterea propovaduirii lor celei de Dumnezeu insuflate pe toata lumea s-o lumineze cu lumina cea curata a Evangheliei Tale. Deci, insuti, Iubitorule de oameni, Stapane, asculta acum rugaciunea cea smerita a nevrednicilor fiilor Tai, ca asa precum ne-ai zidit pe noi numai pentru bunatatea Ta si ne-ai rascumparat pe noi pentru indurarea Ta, asa ne si mantuieste pe noi pentru indurarea Ta, asa ne si mantuieste pe noi dupa milostivirea Ta cea neasemanata; fiindca din faptele noastre nici urma de pocainta nu avem, ci dreapta rasplatire si despartire de prealuminata fata Ta ne asteapta.

Ca, daca si pentru tot cuvantul in desert se va cere de la noi raspuns in ziua judecatii si a rasplatirii, pentru nenumaratele noastre faradelegi, cu care am gresit inaintea Ta, apoi, ce raspuns vom da noi, saracii, in ziua aceea?

Pentru aceasta alergam spre a Ta bunatate, care covarseste toata mintea si cuvantul, rugandu-ne tie: gresit-am, curateste-ne pe noi, Doamne; nelegiuit-am, iarta-ne, Stapane, maniatu-Te-am, milostiveste-Te, indelung-Rabdatorule.

si pazeste mai ales mintea, stiinta si inima noastra de rautatile lumii; izbaveste-ne pe noi si ne mantuieste de viforul cel mult invaluitor al patimilor si al caderilor in pacatele cele stiute si nestiute; ne indrepteaza pe noi la limanul cel lin al credintei, al dragostei si al nadejdii vietii celei vesnice.

Adu-ti aminte, Doamne, de noi, intru mila Ta; daruieste-ne noua toate cererile cele spre mantuire, iar mai ales viata curata si fara de prihana; invredniceste-ne pe noi a Te iubi pe Tine, si a ne teme din toata inima noastra, si a face voia Ta cea sfanta; pentru rugaciunile Preacuratei Stapanei noastre Nascatoarei de Dumnezeu si ale tuturor sfintilor.

Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeul nostru esti, si tie slava si multumire si inchinaciune inaltam, impreuna cu Cel fara de inceput al Tau Fiu si cu Preasfantul si Bunul si de viata Facatorul Tau Duh; acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Rugaciune catre Dumnezeu-Fiul

Unule-Nascut, Fiule si Cuvantul lui Dumnezeu, Cel ce pentru mantuirea noastra ai binevoit a Te intrupa si moarte a patimi; iar acum si cu preacuratul Tau Trup la cer de-a dreapta impreuna cu Tatal sezi, si toata lumea o carmuiesti, nu ne uita cu milostivirea Ta pe noi, cei ce suntem jos, care macar ca suntem cu totul intinati si nevrednici, insa intru Tine, Mantuitorule si Dumnezeul nostru, credem si pe alt mijlocitor si nadejde al mantuirii nu stim.

Deci, da-ne noua, Preabunule Rascumparatorule, ca totdeauna sa ne aducem aminte de cate chinuri ale sufletului si ale trupului Tau a fost trebuinta ca sa impaci dreptatea cea vesnica a parintelui Tau pentru pacatele noastre; si cum Te-ai pogorat de pe cruce pana la iad, cu preacurat sufletul Tau, ca sa ne izbavesti pe noi de puterea chinuirii iadului.

Iar aducandu-ne aminte de aceasta, sa ne pazim de pofte si de pacate, care au fost pricina de infricosatoare patimi si de moartea Ta; si sa iubim dreptatea si virtutea, care sunt mai placute tie decat tot darul cel adus de noi.

Deci, ca Cel ispitit dupa toate, Preabunule, singur stii cat este de mare slabiciunea duhului si a trupului nostru si cat de puternic si viclean este vrajmasul nostru care umbla ca un leu, cautand pe cine sa inghita, pentru aceasta nu ne lipsi pe noi de ajutorul Tau atotputernic; ci fii de-a pururea cu noi, pazindu-ne si acoperindu-ne, povatuindu-ne si intarindu-ne, bucurand si veselind duhul nostru.

Iar noi alergand la sanul dragostei si a indurarii Tale, toata viata noastra cea vremelnica si vesnica tie sa o dam, Stapanului nostru, Rascumparatorului si Domnului; pe Care din adancul sufletului il rugam, ca sa ne faci pe noi cu judecatile pe care le stii, fara de impiedicare a trece calea aceasta intunecoasa a vietii pamantesti si a ajunge la camara cea dumnezeiasca a Ta, pe care ai fagaduit a o pregati tuturor celor ce cred in numele Tau si urmeaza dumnezeiestilor Tale invataturi.

Rugaciune catre Dumnezeu-Duhul Sfant

imparate ceresc, preabunule Mangaietorule, Duhule al adevarului, Cel ce din Tatal mai inainte de veci purcezi, si intru Fiul pururea Te odihnesti; nepartinitorule Izvor al darurilor celor dumnezeiesti, pe care le imparti precum voiesti; prin care si noi nemernicii ne-am sfintit si ne-am uns in ziua botezului nostru.

Cauta spre rugaciunea robilor Tai, vino la noi si Te salasluieste intru noi si curateste sufletele noastre, ca sa putem a ne face locas Preasfintei Treimi.

Asa, o Preabunule, nu Te scarbi de necuratia noastra nici de ranile pacatelor; ci le tamaduieste pe ele cu ungerea Ta cea atot-vindecatoare. Lumineaza mintea noastra, ca sa cunoastem desertaciunea lumii si a celor ce sunt in lume; inviaza stiinta noastra, ca neincetat sa vesteasca noua ceea ce se cuvine a face si ce se cuvine a lepada; indeparteaza si innoieste inima ca sa nu izvorasca mai mult ziua si noaptea ganduri rele si pofte necuvioase.

imblanzeste trupul si stinge cu insuflarea Ta cea datatoare de roua vapaia patimilor, prin care se intuneca in noi chipul cel prea-scump al lui Dumnezeu.

Iar duhul lenevirii, al mahnirii, al iubirii de stapanire si al grairii in desert, goneste-l de la noi; si ne da noua duhul dragostei si al rabdarii, duhul blandetii si al dreptatii, ca indreptand inimile cele slabite si genunchii, fara de lenevire sa calatorim pe calea sfintelor porunci; si asa, ferindu-ne de tot pacatul si implinind toata dreptatea, sa ne invrednicim a primi sfarsit crestinesc si nerusinat, si a intra in Ierusalimul cel ceresc; iar acolo a ne inchina tie, impreuna cu Tatal si cu Fiul, cantand in vecii vecilor: Treime Sfanta, slava tie!

Rugaciune catre Preasfanta Treime

Preasfanta Treime, Stapanire de o fiinta, pricinuitoare a tot binele; ce vom rasplati tie pentru toate cate ne-ai dat noua, pacatosilor si nevrednicilor, pe care mai inainte de a ne naste noi in lume le-ai randuit, si pentru toate cele ce ne dai fiecaruia din noi in toate zilele si pentru cele ce ai gatit noua tuturor in veacul cel viitor?

Deci se cuvenea pentru atatea binefaceri si indurari, sa multumim tie nu numai cu cuvintele, ci mai ales cu faptele, pazind si implinind poruncile Tale; iar noi cu patimile noastre si cu obiceiurile cele rele in nenumarate pacate si faradelegi ne-am aruncat.

Pentru aceasta, ca cei ce suntem intinati, nu numai ca nu indraznim a ne arata inaintea preasfintei fetei Tale celei intreit stralucitoare, ci nici preasfant numele Tau a-l chema, de nu ai fi binevoit insuti Tu spre a noastra mangaiere a ne vesti noua; ca pe cei drepti si curati iubesti, iar pe pacatosii care se pocaiesc ii mantuiesti si cu milostivire ii primesti.

Deci, cauta, o Dumnezeiasca Treime, din inaltarea sfintei slavei Tale asupra noastra, mult pacatosilor; si bunavointa noastra in loc de fapte bune o primeste, si ne da noua duhul pocaintei celei adevarate; ca, urand tot pacatul, intru cuviosie si dreptate pana la sfarsitul vietii noastre sa petrecem, facand voia Ta cea sfanta si slavind cu cuget curat si cu fapte bune preadulcele si preaincuviintat numele Tau. Amin.

Cea mai puternica rugaciune! Rosteste-o si te va ajuta in orice imprejurare!

In: Spiritualitate

„Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul (pacatoasa)”; aceasta-i Rugaciunea Inimii, numita si Rugaciunea Mintii sau Rugaciunea Mintii in Inima.

Acesta-i continutul puternic al tainicei rugaciuni, poate singura dintre toate rugaciunile ortodoxe, care implica respiratia.

Cat rostim: ”Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul (pacatoasa)”, ne tinem putin respiratia, apoi expiram lung si ne concentram pe ce simtim.

Cand inspiram, sa urmarim cu mintea coborarea aerului in plamani si sa spunem:”Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu”, iar cand expiram aerul sa spunem „miluieste-ma pe mine pacatosul (pacatoasa)!”. Acest lucru se face pentru a permite mintii sa se fixeze pe rugaciune si sa se intoarca in inima.

Parintele Arsenie Boca ne dezvaluie rostul minunatei rugaciuni: „Fiindca noi nu putem fi contemporani cu Iisus, este Iisus contemporanul nostru pe veacuri. Inspiram atotprezenta Sa in Prea Sfant Numele Sau si expiram aerul stricat al pacatelor noastre. Inspiri Duhul Sfant si Duhul lui Dumnezeu si expiri duhul rau din tine”.

Numele ei – adica Rugaciunea Inimii sau a Mintii – exprima chiar puterea de a crea legatura mintii noastre cu inima.

Cheia este chiar numele sfant al lui Iisus, care, atunci cand este repetat fara oprire, intrerupe fluxul mintii negative lumesti si restabileste comuniunea interioara cu Dumnezeu.

Cei mai multi calugari o spun continuu, indiferent ce ar face.

Printre darurile pe care ni le aduce se numara vederea in Duh sau clarviziunea, dar aceasta-i doar o consecinta fireasca a rugaciunii, ca si sfintenia, nu scopul ei.

in vreme ce noi spunem „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, milueste-ma pe mine, pacatosul”, mintea de zi cu zi ne aminteste de facturi si rate neplatite, ca ne doare nu stiu ce organ, ca ne este frig, cald sau foame, ca ne-a agresat cineva, ca ne-a parasit X sau Y!

Vazand toate acestea prin proprie experienta, putem intelege ca mintea omeneasca are puteri inca necunoscute, care servesc perpetuarii suferintei si intunericului interior.

Iar Rugaciunea Inimii tocmai asta face: ne impinge pe drumul care face legatura dintre inima si mintea noastra, spulberand toata energia negativa.

Adica, asa cum a spus parintele Arsenie Boca, mergem pe drumul care ni se dezvaluie in traire, sub forma „nesfarsitei iubiri de Dumnezeu, de oameni si de toata faptura”.

Poate ar trebui sa ne luam liber „de la mintea lumii inconjuratoare”, sa iesim din fantastica ei zdruncinare si sa alergam cu toata bucuria si neingradit catre fiinta noastra.

Mintea negativa ne va da prilej de „impiedicare” in rugaciune si ne vom intalni cu asta imediat ce incepem sa o rostim.

Lucrurile rele ale lumii sunt usoare. Aproape ca vin de la sine. De la sine vine gandul rau, nu este nevoie sa facem efort.

Pentru gandul bun insa, este nevoie de curaj. De credinta. De toleranta, de munca si de multa rabdare.

Iar pentru a rosti o rugaciune, avem nevoie de toate calitatile si virtutile interioare, care se consolideaza pe masura de trecem obstacolele mentale.

Daca vom incerca sa spunem Rugaciunea Inimii neincetat, mai ales atunci cand avem o cumpana, vom observa o „alta minte” care se gandeste la provocarile zilnice.

Sursa: Secretele

Psalmul foarte puternic, care te ajuta cand esti bolnav!

In: Spiritualitate

In aceste vremuri grele pentru noi toti, este necesar sa ne rugam neincetat, caci rugaciunea ne este singura alinare.

Psaltirea este cea care ne ajuta foarte mult. Pentru diavol, Psaltirea este precum trasnetul. Mai intai, se spune situatia pentru care se rosteste Psalmul si Rugaciunea inimii pentru aceasta situatie si pentru toti cei care sufera trupeste si sufleteste. Apoi se citeste Psalmul.

Psalmul 88 – Pentru ca Dumnezeu sa dea tarie celor ce cad cu usurinta bolnavi si sunt slabi trupeste, ca sa poata lucra fara sa oboseasca si sa se deprime:

1. Milele Tale, Doamne, in veac le voi canta.
2. Din neam in neam voi vesti adevarul Tau cu gura mea,
3. Ca ai zis: „in veac mila se va zidi, in ceruri se va intari adevarul Tau.
4. Facut-am legamant cu alesii Mei, juratu-M-am lui David, robul Meu:
5. Pana in veac voi intari semintia ta si voi zidi din neam in neam scaunul tau”.
6. Lauda-vor cerurile minunile Tale, Doamne si adevarul Tau, in adunarea sfintilor.
7. Ca cine va fi asemenea Domnului in nori si cine se va asemana cu Domnul intre fiii lui Dumnezeu?
8. Dumnezeul Cel Preamarit in sfatul sfintilor, mare si infricosator este peste cei dimprejurul Lui.
9. Doamne, Dumnezeul puterilor, cine este asemenea tie? Tare esti, Doamne, si adevarul Tau imprejurul Tau.
10. Tu stapanesti puterea marii si miscarea valurilor ei Tu o potolesti.
11. Tu ai smerit ca pe un ranit pe cel mandru; cu bratul puterii Tale ai risipit pe vrajmasii Tai.
12. Ale Tale sunt cerurile si al Tau este pamantul; lumea si plinirea ei Tu le-ai intemeiat.
13. Miazanoapte si miazazi Tu ai zidit; Taborul si Ermonul in numele Tau se vor bucura. Bratul Tau este cu putere.
14. Sa se intareasca mana Ta, sa se inalte dreapta Ta. Dreptatea si judecata sunt temelia scaunului Tau.
15. Mila si adevarul vor merge inaintea fetei Tale. Fericit este poporul care cunoaste strigat de bucurie;
16. Doamne, in lumina fetei Tale vor merge si in numele Tau se vor bucura toata ziua si intru dreptatea Ta se vor inalta.
17. Ca lauda puterii lor Tu esti si intru buna vrerea Ta se va inalta puterea noastra.
18. Ca al Domnului este sprijinul si al Sfantului lui Israel, imparatului nostru.
19. Atunci ai grait in vedenii cuviosilor Tai si ai zis: Dat-am ajutor celui puternic, inaltat-am pe cel ales din poporul Meu.
20. Aflat-am pe David, robul Meu; cu untdelemnul cel sfant al Meu l-am uns pe el;
21. Pentru ca mana Mea il va ajuta si bratul Meu il va intari.
22. Nici un vrajmas nu va izbuti impotriva lui si fiul faradelegii nu-i va mai face rau.
23. si voi taia pe vrajmasii sai de la fata lui si pe cei ce-l urasc pe el ii voi infrange.
24. si adevarul Meu si mila Mea cu el vor fi si in numele Meu se va inalta puterea lui.
25. si voi pune peste mare mana lui si peste rauri dreapta lui;
26. Acesta Ma va chema: Tatal meu esti Tu, Dumnezeul meu si sprijinitorul mantuirii mele.
27. si il voi face pe el intai-nascut, mai inalt decat imparatii pamantului;
28. in veac ii voi pastra mila Mea si legamantul Meu credincios ii va fi.
29. si voi pune in veacul veacului semintia lui si scaunul lui ca zilele cerului;
30. De vor parasi fiii lui legea Mea si dupa randuielile Mele nu vor umbla,
31. De vor nesocoti dreptatile Mele si poruncile Mele nu vor pazi,
32. Cerceta-voi cu toiag faradelegile lor si cu batai pacatele lor.
33. Iar mila Mea nu o voi departa de la el, nici nu voi face strambatate intru adevarul Meu,
34. Nici nu voi rupe legamantul Meu si cele ce ies din buzele Mele nu le voi schimba.
35. O data m-am jurat pe sfintenia Mea: Oare, voi minti pe David? Semintia lui in veac va ramane
36. si scaunul lui ca soarele inaintea Mea si ca luna intocmita in veac si martor credincios in cer.
37. Dar Tu ai lepadat, ai defaimat si ai aruncat pe unsul Tau.
38. Stricat-ai legamantul robului Tau, batjocorit-ai pe pamant sfintenia lui.
39. Doborat-ai toate gardurile lui, facut-ai intariturile lui ruina.
40. Jefuitu-l-au pe el toti cei ce treceau pe cale, ajuns-a ocara vecinilor sai.
41. inaltat-ai dreapta vrajmasilor lui, veselit-ai pe toti dusmanii lui.
42. Luat-ai puterea sabiei lui si nu l-ai ajutat in vreme de razboi.
43. Nimicit-ai curatenia lui si scaunul lui la pamant l-ai doborat.
44. Micsorat-ai zilele vietii lui, umplutu-l-ai de rusine.
45. Pana cand, Doamne, Te vei intoarce? Pana cand se va aprinde ca focul mania Ta?
46. Adu-ti aminte de mine; oare, in desert ai zidit pe toti fiii oamenilor?
47. Cine este omul ca sa traiasca si sa nu vada moartea si sa-si izbaveasca sufletul sau din mana iadului?
48. Unde sunt milele Tale cele de demult, Doamne, pe care le-ai jurat lui David, intru adevarul Tau?
49. Adu-ti aminte, Doamne, de ocara robilor Tai, pe care o port in sanul lneu, de la multe neamuri.
50. Adu-ti aminte, Doamne, de ocara cu care m-au ocarat vrajmasii Tai, cu care au ocarat pasii unsului Tau.
51. Binecuvantat este Domnul in veci. Amin. Amin.

Sursa: ortodoxia.rol.

By: Ovidiu Cercel Tags: , , ,

De cate ori poti sa te cununi in fata lui Dumnezeu! Ce nu iti spun preotii! Vezi conditiile Bisericii!

In: Spiritualitate, Utile

Cu toate ca statul nu limiteaza numarul casatoriilor, la acest capitol Biserica este destul de ferma. Prin urmare, odata cu Sinodul din Constantinopol din anul 912, unde imparatului Leon al IV-lea i s-a interzis casatoria a patra, Biserica nu admite decat maximum trei casatorii.

Prima cununie religioasa este considerata Taina, in vreme ce slujbele de la a doua si a treia nunta nu sunt numite „Taine”, in sensul in care este vazuta prima nunta, desi adesea au acelasi scop, ci ele sunt pe de o parte ierurgii, altfel spus, slujbe speciale ale Bisericii, iar pe de alta parte sunt privite ca pogoraminte asupra neputintei oamenilor si pentru ferirea de pacatul desfranarii, noteaza ziarullumina.ro.

Mai departe, motivele pentru care Biserica accepta recasatoria sunt si ele destul de clare. in primul rand, vaduvia, de care aminteste chiar Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Corinteni (7, 39). in acest caz, recasatoria se face de obicei la cel putin un an dupa moartea sotului sau sotiei. in al doilea rand, se accepta recasatoria in cazul pronuntarii divortului. Cu toate acestea insa, divortul are doua aspecte. Primul dintre ele este procedura civila, care trebuie sa fie definitiva. Al doilea aspect este divortul religios, pe care trebuie sa il dea episcopul locului, in urma cercetarii personale a cazului respectiv. Prin urmare, fara aceste doua acte, preotul nu are dreptul sa savarseasca slujba celei de-a doua casatorii.

Mai mult, pentru savarsirea acestor ierurgii, atat preotul, cat si cei care doresc sa o primeasca trebuie sa tina seama si de alte canoane stabilite la sinodul amintit. Astfel, casatoria a doua este permisa doar in cazul mortii sau disparitiei fara de veste a unuia dintre soti, dar nu poate fi echivalata cu prima casatorie. in plus, casatoria a treia este acceptata cu urmatoarele conditii: daca cel care vrea sa se recasatoreasca a treia oara are 30 de ani si nu are copii, in acest caz fiind oprit a se impartasi trei ani, iar in cazul in care are copii fiind oprit patru ani. Mai apoi are dreptul de a se impartasi de trei ori pe an. insa, daca cel care vrea sa se recasatoreasca a treia oara are peste 40 de ani si nu are copii este oprit de la Sfanta Cuminecatura patru ani, iar dupa aceea se poate impartasi doar de Paste. Un aspect foarte important este insa faptul ca, daca cel care solicita a treia casatorie are peste 40 de ani si are copii, el nu se poate recasatori. Din pacate, astazi, aceste reguli nici macar nu sunt cunoscute, cat despre aplicarea lor corecta nici nu se pune problema.

in consecinta, desi recasatoria este acceptata de catre Biserica Ortodoxa, ea nu se poate savarsi in toate cazurile si in toate situatiile. Asa cum am amintit, preotul are datoria de a cerceta foarte bine cazurile in care cineva solicita a doua si a treia nunta, iar acest angajament pe care si-l iau cele doua persoane trebuie facut cu multa responsabilitate.