UE are 250 de miliarde pentru infrastructura pana in 2020! Vezi cat a atras Romania si noile state membre!

In: Infrastructura, Stirile zilei

Esecul in utilizarea fondurilor UE va avea insa consecinte serioase in conditiile in care pune sub semnul intrebari capacitatea blocului de a indeplini o provocare si mai mare, anume cheltuirea a 500 miliarde de euro care in opinia UE sunt necesare pentru infrastructura de transport. Numai pana in 2020 Comisia estimeaza ca vor trebui investite 250 miliarde de euro pentru conectare a 120 de mari porturi si aeroporturi la reteaua feroviara, pentru modernizarea a 15.000 de kilometri de retea si eliminarea a 35 de blocaje transfrontaliere.

Comisia Europeana a alocat pentru 2007-2013 suma de 14,9 miliarde de euro pentru finantarea proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare din noile state membre, insa pana acum au fost cheltuiti doar 1,65 miliarde de euro, adica 11% din fondurile alocate, arata o analiza Reuters pe baza datelor furnizate de Comisia Europeana.

„Transportul este reteaua vitala a economiei europene si daca nu functioneaza fara probleme, economia noastra va incetini”, a declarat comisarul european pentru transport, Siim Kallas, intr-un discurs tinut la Bruxelles in care a detaliat planurile sale vizand cheltuirea unor sume suplimentare in valoare de 31,7 miliarde de euro pentru imbunatatirea infrastructurii de transport in urmatorii opt ani.

 

Fondurile pentru infrastructura au fost dintotdeauna stimulentul pentru atragerea de noi state in UE. In anii 1980 si 1990 Bruxellesul a cheltuit miliarde de euro in Spania, Portugalia si Grecia si a promis sa faca la fel cu noile state membre care au aderat in 2004 si 2007. Insa pana acum miliardele promise nu au imbunatatit capacitatea de absorbtie a noilor state membre.

 

„Este evident ca in aceste tari exista un contrast total intre solicitarile de finantare si capacitatea lor de a absorbi acesti bani”, a declarat directorul organizatiei European Rail Infrastructure Managers, Monika Heiming. „Gradul de absorbtie al fondurilor UE, in special in cazul cailor ferate, este foarte redus, mult mai redus decat ne asteptam”, a adaugat Heiming.

 

Vorbind sub protectia anonimatului, un inalt oficial de la UE a pus ca gradul de absorbtie este atat de mic si din cauza ca fondurile sunt platite de Bruxelles dupa finalizarea proiectelor. Noilor state membre le lipseste capacitatea administrativa de a implementa proiecte in valoare de mai multe miliarde de euro, si spre deosebire de obiectivele Comisiei, au dat prioritate drumurilor fata de caile ferate. „O rata de absorbtie de 11% face ca situatia sa para mai proasta decat este in realitate. Chiar si intr-o lume ideala am avea o rata finala de plata de 20-25%”, a spus oficialul.

 

Comisia Europeana sustine ca lucreaza cu guvernele locale pentru a imbunatati capacitatea administrativa si spera ca dupa ce vor exista specialisti care sa aiba capacitatea de a concepe si derula proiecte, lucrurile se vor imbunatati. Intre timp, banii stau intr-un cont UE iar daca pana in 2015 nu vor fi utilizati vor fi returnati la bugetul Uniunii Europene.

 

MAI TREBUIE SA CITESTI SI...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Name Email Website Comment

REVINO IN TOP

Share Page

Close