Un nutritionist celebru dezvaluie cat de importante sunt vasele de gatit!

In: Utile

Tendinta omului modern, educat este de a se hrani cu alimente bogate nutritional, care sa-i placa si care sa-i sustina starea de sanatate. Parte importanta din dieta echilibrata o constituie metoda de gatire aleasa, pentru ca un aliment poate fi benefic numai daca-si pastreaza proprietatile nutritive dupa ce a fost pregatit. Tipul de vas in care se gateste este si el de o mare importanta, intrucat substantele din care constituit vasul se pot regasi in mancarea preparata, lucru total nedorit, explica nutritionistul Lygia Alexandrescu, conform Agerpres.

* Metode de gatit
Gatitul presupune folosirea caldurii si este binecunoscut faptul ca prin preparare termica se pot distruge aproape 20% din vitaminele hidrosolubile din legume (grupul de vitamine B, vitamina C) si dintre minerale, potasiul, spune nutritionistul. Bucataria româneasca este una in care se gateste gustos, insa acest gust placut al alimentelor inca se mai obtine prin folosirea unor importante cantitati de grasimi animale si vegetale, sare, concentrate sintetice de potentiatori de gust si, de cele mai multe ori, prin prajire, avertizeaza Lygia Alexandrescu.


—Gatitul prin fierbere si la cuptor
Este cea mai facila si la indemana metoda de a gati dietetic. Atunci când e vorba de legume, fierberea trebuie sa fie controlata, pentru a evita distrugerea vitaminelor solubile in apa, adica a vitaminelor B si C. Legumele de tipul dovlecelului sau morcovului isi pastreaza in mare masura proprietatile nutritive si prin fierbere. Daca este vorba de fierberea carnii, atunci este necesara o prelucrare termica a acesteia cât mai completa, pentru a distruge agentii patogeni determinati de o potentiala contaminarea externa a acesteia (bacterii de tip Salmonella, Pseudomonas, Clostridium etc., bacterii de putrefactie, care se pot dezvolta pe carne, chiar in conditii de refrigerare). Pentru un gust cat mai placut, alimentele obtinute prin fierbere trebuie asezonate cu plante aromate specifice fiecarui tip de preparat alimentar, lamâie, ulei de masline presat la rece, etc.

—Gatitul in abur
Exista legume cum ar fi broccoli, conopida, varza, radacinoasele, care-si pierd gustul si proprietatile nutritive prin fierbere si care se pot gati in abur. Aceasta metoda de gatire dietetica nu necesita neaparat un generator de aburi sub presiune, ci se pot crea acesti aburi prin fierberea unei cantitati mici de apa intru-un vas sigur (constituit dintr-un material inert) acoperit cu capac. Legumele astfel gatite in mediu umed isi pastreaza in intregime aromele, precizeaza nutritionistul.

—Gatitul la gratar
Aceasta metoda este relativ dietetica. Ultimele studii insa arata ca prin gatirea carnii grase, impanate la temperaturi mari, in flacara directa si in prezenta fumului, rezulta substante cancerigene. Categoric, spune specialistul in nutritie, nu trebuie renuntat la preparatele gatite la gratar, dar cu siguranta este necesara prelucrarea carnii degresate in prealabil, la temperaturi mai scazute.

* Vase de gatit sanatos

—Vasele Yena
Sticla este un material stabil, inert, care nu reactioneaza cu alimentele, indiferent de pH-ul lor, motiv pentru care aceasta a fost folosita la gatitul si conservarea alimentelor inca din cele mai vechi timpuri. Avantajul major al vaselor yena, explica Lygia Alexandrescu, consta in faptul ca furnizeaza o distribuire uniforma a caldurii in timpul procesului de preparare termica a alimentelor. De asemenea, gustul si aroma alimentelor astfel gatite sunt deosebite, fiind dublate si de calitatea nutritionala aproape integrala a acestora.

—Vasele ceramice
Ceramica este un material stabil si recomandat pentru gatitul dietetic. Vasele captusite cu ceramica sau cele integrale din ceramica pot fi folosite la temperaturi inalte, fara riscul de a elibera compusi toxici in mâncarea astfel gatita. O atentie deosebita, adauga ea, trebuie acordata mentinerii integre a stratului de ceramica si de aceea, in cazul in care acesta se deterioreaza, este necesar sa se renunte la acel vas.

—Vasele din lut si piatra
Sunt vase folosite inca din antichitate si recunoscute pentru proprietatea lor de a avea o compozitie stabila la temperaturi inalte si de a emana o caldura uniforma si eficienta la gatit.

“Alimentele preparate in astfel de vase se gatesc la foc mai blând pentru a potenta gustul si aroma acestora. Este de evitat gatirea in vase de aluminiu, in vase de cupru, in vase de teflon, in folie de aluminiu sau in cuptorul cu microunde”, arata Lygia Alexandrescu.

Loading...

* Condimente naturale
Un gust deosebit al alimentelor se poate obtine prin gatirea dietetica a alimentelor, dar si prin folosirea din abundenta a condimentelor din plante. Acestea au fost folosite inca din antichitate, atât ca adaosuri care sa dea aroma si gust diverselor preparate culinare, cât si ca remedii pentru sanatate, având diverse proprietati terapeutice, precizeaza nutritionistul. Mult folosite in bucataria autohtona sunt: busuiocul, dafinul, coriandrul, chimenul, mararul, patrunjelul, maghiranul, menta, salvia, tarhonul, cimbrul, sofranul, anasonul sau leusteanul.













MAI TREBUIE SA CITESTI SI...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Name Email Website Comment

REVINO IN TOP

Share Page

Close